De 12 paden


Fluistering van deze lichtreiziger

De twaalf paden

Vele jaren geleden las ik het boek: ‘Handboek voor hoger bewustzijn’ geschreven door Ken Keyes. En gisteren riep het me opnieuw toe vanuit mijn boekenkast.

Het was en is een leidraad, een kompas op onze weg naar geluk en hoger bewustzijn: ‘de levende liefdeweg’, die voor ons allen open ligt.

De twaalf paden werden in 1972 geformuleerd en zijn een moderne, praktische condensering van in duizenden jaren vergaarde wijsheid.

Ze geven mij die richtingaanwijzers voor het werken met mijn bewustzijn terwijl ik me met de wereld rondom me bezig

hou.

Ze toonden en tonen me hoe ik mijn geestelijke ontwikkeling kan versnellen en me in staat stellen een nieuw leven van levende liefde te beginnen.

Ook voor jou kunnen deze paden je de weg wijzen om de schoonheid en het geluk te vinden die in jou verscholen liggen.

Dit zijn de twaalf paden:

Eerste pad.

Ik bevrijd mijzelf van de verslaving aan zekerheid, sensaties en macht die maakt dat ik probeer met geweld situaties in mijn leven te beheersen, en die zodoende mijn rust vernietigt en mij afhoudt van het liefhebben van mijzelf en anderen.

Tweede pad.

Ik ontdek hoe de verslavingen die mijn bewustzijn domineren mijn bedrieglijke versie scheppen van de veranderende wereld van mensen en situaties om me heen.

Derde pad

Ik grijp graag elke gelegenheid aan (zelfs de pijnlijke) die mijn ervaringen mij van minuut tot minuut bieden om bewust te worden van de verslavingen die ik moet herprogrammeren om bevrijd te worden van mijn robot-achtige emotionele gedragspatronen.

Vierde pad

Ik hou steeds in gedachten dat ik alles heb wat nodig is om te genieten van mijn hier en nu – tenzij ik mij door mijn bewustzijn laat domineren met eisen en verwachtingen gebaseerd op het dode verleden of de verbeelde toekomst.

Vijfde pad

Ik aanvaard de volledige verantwoordelijkheid hier en nu voor alles wat ik ervaar, want het is mijn eigen programmering die mijn handelingen schept en die ook de reacties van de mensen om me heen beïnvloedt.

Zesde pad

Ik aanvaard mijzelf volledig hier en nu en ervaar bewust alles wat ik voel, denk, zeg en doe (mijn op emoties gebaseerde verslavingen inbegrepen) als een noodzakelijk deel van mijn groei naar hoger bewustzijn.

Zevende pad

Ik stel mij oprecht voor iedereen open door bereid te zijn mijn diepste gevoelens volledig te uiten, aangezien het verborgen houden, in welke mate dan ook, mij vasthoudt in mijn illusie van afgescheidenheid van anderen.

Achtste pad

Ik voel met liefderijk medeleven de problemen van anderen aan zonder emotioneel gevangen te raken in de toestanden die hen aangeven wat zij nodig hebben voor hun groei.

Negende pad

Ik handel vrijuit wanneer ik harmonisch, evenwichtig en vol liefde ben, maar indien mogelijk vermijd ik te handelen wanneer ik emotioneel verward ben en mezelf de wijsheid onthoud die voortvloeit uit liefde en verruimd bewustzijn.

Tiende pad

Ik breng voortdurend de koortsachtige onderzoekstochten van mijn ratio tot rust teneinde de verfijnde energieën waar te nemen die mij in staat stellen verenigd op te gaan in alles om mij heen.

Elfde pad

Ik ben mij voortdurend bewust welke van de zeven bewustzijnscentra ik gebruik, en ik voel mijn energie, ontvankelijkheid, liefde en innerlijke vrede groeien als ik alle bewustzijnscentra openleg.

Twaalfde pad

Ik beschouw iedereen, mijzelf inbegrepen, als een ontwakend wezen dat hier is om aanspraak te maken op zijn of haar geboorterecht op de hogere bewustzijnsniveaus van onvoorwaardelijke liefde en eenheid.

Als besluit:

Als je ziet hoe het allemaal in elkaar zit – alles wat er in je leven gebeurt ziet als een zich van minuut tot minuut afspelen van het grote drama van je verslavingen, gehechtheden en banden – dan zul je beseffen hoe je voortdurend de mogelijkheden verstikt die binnen in je liggen.

Hoger bewustzijn betekent dat je in vloeiender harmonie alle relaties tussen mensen en dingen om je heen – jezelf inbegrepen – beleeft.

Dit stelt jou emotioneel in staat alles te aanvaarden wat er hier en nu in je leven gebeurt.

Hoger bewustzijn is geen mystieke, metafysieke of idolate toestand.

Het is een praktische en wondermooie gemoedsbeweging die jouw geboorterecht als menselijk wezen is.

Namasté

Johan, mensenfluisteraar en wolkenrijder.

meer lezen: ‘Handboek voor hoger bewustzijn’ geschreven door Ken Keyes.

4 gedachten over “De 12 paden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.