Energetisch weekjournaal 15 Mei


ENERGETISCH WEEKJOURNAAL 15-05: JOUW WENS UITSPREKEN

Deze week draait het om berusting. Berusting in dat wat er is, dat wat er op je af komt, maar vooral ook berusting in dat je weet dat je af en toe een stapje terug moet doen, ondanks dat je alles wel graag zou willen aanpakken.

Te veel hooi

Wanneer je teveel hooi op je vork neemt dan heb je kans dat je vroeg of laat de rekening gepresenteerd krijgt. En deze week kan je daar dan ook wel mee geconfronteerd worden.

Wat voelt goed?

De veranderingen in jouw leven brengen een steeds grotere kloof tussen dat wat niet meer fijn voelt en wat juist wel goed voelt. Maar ergens blijf je nog steeds vasthouden aan het oude vertrouwde. Je bent ergens nog niet helemaal bereidt het op te geven. Deze week kan je wat meer onderzoek gaan doen naar dat stuk in jou. Wat zorgt er toch nog steeds voor dat je het oude zo, soms nog krampachtig, vast blijft houden? Welke conclusies heb je daar nog mee verbonden en waar mag je nog naar kijken. Is het angst voor de leegte? Angst voor het nieuwe? Het is oké om alles te doen op jouw tempo. Doe wat bij je past. Waarvan jij het gevoel hebt dat dat het juiste tempo is wat je wilt lopen. Je voelt toch wel aan wat juist is en wat niet juist is.

Borrelende creativiteit

Je kunt deze week ook een gesprek met iemand aangaan om nieuwe dingen binnen je carrière te gaan ondernemen. Je wilt al een hele tijd iets anders en je voelt al een lange tijd de creativiteit in je borrelen. Alleen komt het nog niet helemaal tot zijn recht. Nieuwe kansen komen met meer gemak op jouw pad wanneer je alles open durft te laten. En wanneer je er niet naar op zoek gaat. Wanneer je alle ideeën die je er over hebt aan de kant kunt zetten maar wel je wens uit kunt spreken, dan zal het universum voor de rest zorgen.

Blijf focus houden

Blijf wel de focus houden en zorg er voor dat je de dingen op een rijtje blijft houden en niet alles tegelijkertijd wil doen. Want dat versnippert je energie en dat zorgt er ook voor dat de energie niet altijd goed weet welke kant het op moet, wanneer je met je hoofd bij zoveel dingen tegelijkertijd bent. Neem, ook deze week, voldoende rust om weer even goed te voelen wat je voelt. Je kan door drukte wat hoger in je energie komen te zitten en daar kun je vage klachten van krijgen. Het is nodig om voldoende balans te hebben tussen spanning en ontspanning.

De liefde

Deze week kunnen er ook wat meer ontwikkelingen zijn op het gebied van de liefde. Een oude liefde kan opeens weer voor je neus staan en zijn gevoelens voor jou kenbaar maken. Maar jij kan ook deze week er voor kiezen om de banden met bepaalde mensen definitief door te hakken om zo meer ruimte te creëren voor nieuw. Want daar waar een deur sluit, gaat een ander weer open. Het is aan jou welke stappen je hierin wilt zetten.

Bron:https://yourdailyshine.nl/energetisch-weekjournaal-15-05-jouw-wens-uitspreken/

Narcisme-de-wortel-van-agressie-bij-kinderen


Zelden zul je een ouder horen toegeven dat zijn kind verbaal of lichamelijk agressief is. Het is een taboe-onderwerp, een glimp van het geweld dat verborgen gehouden wordt door uitdrukking als: “Je moet de vuile was niet buiten hangen”. Een uitdrukking die gewoonlijk bijdraagt aan het geweld, gebrek aan zelfvertrouwen en toename van narcisme bij kinderen; en ook een gebrek aan leerzame bronnen bij ouders.

Maar het onderzoek dat hiernaar gedaan is laat een schokkende realiteit zien. De conclusies zijn duidelijk: geweld van kinderen naar hun ouders komt steeds vaker voor en wordt steeds intenser en gebeurt ook vroeger. Waar komt deze toename van geweld tegen ouders vandaan?

Het zaad van geweld wordt thuis geplant

Onderzoekers leggen uit dat veel adolescenten die agressief zijn tegen hun ouders slachtoffers zijn geweest van geweld door hun ouders toen ze jonger waren. Het lijkt erop dat blootstelling aan geweld binnen het gezin een van de beslissende elementen is die dit soort gedrag valideren als goede opvoedingsmethode.

Boze Jongen

In andere situaties is een gebrek aan positieve emotionele communicatie tussen ouders en kinderen en/of een gebrek aan quality time met de kinderen de aanleiding tot een gewelddadige houding. Een toegeeflijke houding door ouders die geen grenzen stellen is een andere oorzaak van gewelddadige reacties van een kind.

De resultaten laten zien dat blootstelling aan geweld tijdens het eerste jaar van het onderzoek gepaard ging met agressie naar de ouders toe tijdens het derde jaar. Ook een afstandelijke relatie tussen ouders en kinderen tijdens het eerste jaar was gerelateerd aan narcistische houdingen van adolescenten tijdens het tweede jaar, net als agressie tegen de ouders.

Volgens de onderzoekers is het goed leren en opvoeden van kinderen de sleutel om narcisme en geweld te voorkomen. Als ouders hun kinderen niet goed opvoeden, waarbij ze verantwoordelijkheid en respect leren, is het voor hen makkelijk om aan te nemen dat de hele wereld om hen draait. Als ze alleen maar een voorbeeld hebben waarbij frustratie en imperfectie niet bestaan, moet de adolescent zo snel mogelijk weg uit die situatie.

Maar het gedrag van de ouders is niet de enige factor. Het karakter van het kind is een ander belangrijk onderdeel. Sommige kinderen zijn impulsiever en leren gewelddadig gedrag snel aan, omdat het een makkelijke manier is om je te verzetten tegen oppositie van je ouders of het leven in het algemeen.

Oncontroleerbare woede, een voorloper van een gewelddadige tiener

Narcistische tieners voelen zich vaak gefrustreerd en afgewezen. Als dit gebeurt, beginnen ze eerst te schreeuwen en te beledigen, samen met – voor, tijdens of erna – lichamelijke agressiviteit. De onderzoekers leggen uit dat als ouders het idee krijgen dat hun kind de normen en waarden die ze volgden niet meer toepast, ze snel een opvoedende, bekrachtigende en herstellende dialoog moeten aangaan die dit gedrag de kop indrukt.

Verdrietig Meisje

De onderzoekers leggen uit dat de leeftijd van 13 tot 15 kritiek is voor de oriëntering van het kind naar agressie, of dit nu gericht is op de ouders, andere mensen of voorwerpen. Ze willen ook benadrukken dat, hoewel er geen verschillen zijn in geslacht als het gaat om dit gedrag, het sterk toeneemt onder meisjes.

Als het agressieve gedrag is ontstaan, moet de behandeling erop gericht zijn om het narcisme te verminderen. Het team suggereert dat de oplossing erom gaat om anderen te respecteren en frustratie te accepteren en te tolereren, en te voorkomen dat het kind nog wordt blootgesteld aan geweld.

Bron: http://verkenjegeest.com/narcisme-de-wortel-van-agressie-bij-kinderen/

Dromen herinneren: tips


Dromen herinneren: tips

Dromen herinneren kan iedereen leren. Bij sommige dromers werken deze tips heel snel. Voor anderen duurt het soms iets langer. Maar binnen een dag of tien heb je zeker wel resultaat.
Als het niet helemaal direct lukt: laat je niet ontmoedigen. Iedereen kan binnen korte tijd leren fragmenten van dromen of zelfs hele dromen te onthouden. 


Onderstaande tips zijn voor iedereen weer anders. De ene tip werkt goed voor de een, de ander weer voor een ander. Experimenteer en kijk wat voor jou het beste en prettigste werkt.

Leg je droom vast, direct nadat je wakker bent geworden
Wees je bewust hoe je je voelt
Verander van houding
Schrijf àlles op wat je je herinnert
Maak een lijstje van belangrijke mensen uit je leven
Mediteer voor je gaat slapen
Geef jezelf een suggestie
Geef je dromen plaats in je leven overdag

Leg je droom vast, direct nadat je wakker bent geworden

Je droomherinnering is vaak vluchtig. Tegen de tijd dat je hebt gedoucht en ontbeten, ben je het meeste vaak al lang vergeten.
Schrijf daarom je droom op direct nadat je wakker bent geworden.
Heb je geen zin je droom helemaal op te schrijven? Noteer een paar steekwoorden en werk die later op de dag uit. Of spreek je droom in op een bandje..
Je kunt je droom ook vertellen aan je partner (als die er zin in heeft natuurlijk)

Wees je bewust hoe je je voelt

De stemming waarin je wakker wordt, is vaak ook de stemming van je laatste droom. Neem even de tijd om te weten hoe je je voelt. De droombeelden die bij dat gevoel horen, zullen dan makkelijker terugkomen.

Verander van houding

Je droomherinnering hangt samen met de houding waarin je lag toen je de droom had. Lig je in dezelfde houding als toen, dan schiet de droom je makkelijker te binnen. Omdat je vaak wakker wordt uit je laatste droom, kun je eerst het beste in dezelfde houding blijven liggen. Schiet je niets te binnen? Veranderen dan voorzichtig, met je ogen dicht, van houding. Misschien dat je je droom je dan te binnen schiet.

Schrijf àlles op wat je je herinnert

Soms zeggen mensen dat ze nooit dromen. Maar vraag je door, dan blijken ze zich wel degelijk van alles te herinneren. Ze vinden de droom alleen te gewoontjes om op te schrijven. Maar: ook gewone dromen zijn dromen waaruit je veel te weten kunt komen. En als je goed naar een droom kijkt, blijkt die op het tweede gezicht bijna nooit ‘gewoon’ te zijn. Als je alleen grootse en meeslepende dromen wilt onthouden en je neus ophaalt voor ‘gewone’ dromen, zal het herinneren je over het algemeen meer moeite kosten.

Maak een lijstje van belangrijke mensen uit je leven 

Je droomt soms over gebeurtenissen of personen uit je dagelijkse leven. Dus maak een lijstje van een stuk of 6 tot 8 mensen met wie je veel te maken hebt. Zoals je partner, kinderen, goede vrienden of collega’s. Wanneer je dat lijstje in gedachten langsloopt als je wakker bent geworden, kan je opeens te binnen schieten: ‘Ja, ik heb van Fred gedroomd, dat is waar ook’. En als je weet van wie hebt gedroomd, weet je vaak ook beter wat je hebt gedroomd.
Vergeet niet ook je ouders op je lijstje te zetten. Veel mensen dromen over hun ouders, ook als die al lang zijn overleden.

Mediteer voor je gaat slapen

Onderzoek bewijst het: mensen die regelmatig mediteren onthouden hun dromen beter. Dat is ook geen wonder: door mediteren wordt je eindeloze gedachtestroom wat minder. En komt er meer ruimte voor droombeelden. Dus een minuut of tien of vijftien mediteren voor je gaat slapen helpt je om de volgende ochtend je droom beter te onthouden.
Ook als je regelmatig op een ander moment van de dag mediteert, zul je je dromen makkelijker kunnen herinneren.

Geef jezelf een suggestie

Je geeft je onbewuste als het ware de opdracht je droom voor je vast te houden. Hoe je dat doet?
Ontspan je lekker als je eenmaal in bed ligt. Dan maak je een zin waarin je jezelf opdraagt je droom te herinneren. Zoek een zin uit die je aanspreekt. Voorbeelden zijn: ‘ik wil mijn dromen’ of: ‘morgen wil ik mij m’n droom herinneren’. Een langere zin kan ook natuurlijk.
Deze zin blijf je nu zachtjes voor jezelf herhalen. Of je herheelt de zin steeds in gedachten. Het beste is dat je met dit zinnetje op je lippen in slaap valt.

Geef je dromen een plaats in je leven overdag

Praat erover, mijmer erover, denk erover na. En lees over dromen: boeken, artikelen of je eigen dromendagboek. Of bezoek een website over dromen. Hoe meer aandacht je je eigen dromen geeft, hoe meer aandacht je aan dromen in het algemeen besteed, hoe meer ze zich aan je laten zien.

Volle maan 10 mei 2017


Volle maan 10 mei 2017

Hoewel dit het middelpunt van de lente is, voelt het buiten nog niet zo aan omdat het weer nog steeds alle kanten op gaat. Toch gonst het van het leven buiten. De levenskracht in de natuur is volledig ontwaakt. De vele bloesems worden bezocht door insecten, die zorgen voor bevruchting waardoor daar later in het jaar de vruchten van kunnen worden gedragen. Ook bij ons ontwaakt de levenskracht, wat zich kan uiten in passie en hartstocht. De Maan van het Ontwaken heeft als thema ‘vruchtbaarheid’. Waar ligt jouw passie op het moment? Wat heb je nodig voor de ontwikkeling van je plannen of doelen?

De volle maan staat in het teken Schorpioen, wat alles te maken heeft met diepliggende gevoelens, hartstocht en transformatie. Het is een magische tijd waarin innerlijke creaties een weg naar buiten kunnen vinden om zich te manifesteren in de buitenwereld. Daarbij is het belangrijk om boven je lage natuur (macht, overheerszucht) uit te stijgen en vanuit je hoge natuur (zelfkennis, constructieve kracht) te leven. Zoek diepgang in jezelf en met anderen, uit jezelf creatief en geef jezelf het duwtje dat je nodig hebt om later een geliefd doel te kunnen bereiken. De Zon in Stier geeft doorzettingsvermogen, maakt dat trouw bent aan je ware gevoelens en praktisch handelt.

De Maan maakt harmonische verbindingen met Neptunus en Pluto. Neptunus maakt heel gevoelig en wakkert mediamieke gaven, wat betekent dat je veel aanvoelt van je omgeving. Er is behoefte aan zielenliefde en mystieke ervaringen, maar kijk uit dat je jezelf niet verliest en dat je emoties niet ‘verdrinkt’ met alcohol. Pluto geeft diep zicht op je onderbewuste, legt geheimen bloot van jouzelf (zowel je beweegredenen als je zielenbehoeften) en geeft zicht op processen van anderen. Zorg ervoor dat je niet afhankelijk wordt van anderen, noch dat je anderen afhankelijk maakt van jou.
Mercurius loopt sinds 3 mei weer ‘vooruit’ en maakt opnieuw direct contact met Uranus en Eris. Weer geldt dus dat je geniale inzichten of vernieuwende gedachten kunt hebben en niet vanuit oude denksystemen of leerwegen, maar vanuit vernieuwing en vrijheid prille ideeën vorm kunt gaan geven. De invloed van Eris zorgt er echter voor dat je op onconventionele manier kunt worden geconfronteerd met een (nieuwe) waarheid. In het groot en in het klein kan hierdoor onenigheid ontstaan, maar het maakt wel duidelijk waar jij of de ander staat en welke beweegredenen er zijn.

Tekst en foto © Petra Stam

http://www.petrastam.nl/blog/2017/5/6/volle-maan-10-mei-2017

De eenzame weg..


De eenzame weg.
In het diepste punt van je leven ontmoet je mensen die je een oplossing bieden. Wanneer je het niet meer ziet zitten en met je rug tegen de muur staat, komen er mensen in je leven die je een hand reiken en een nieuwe weg tonen.
Je vindt het doodeng, want die weg is donker en je kunt niet zien waar je naar toe gaat. Je wordt aan de hand meegenomen en langzaamaan zie je een weg ontstaan. Met het ontstaan van die weg vervaagt de helpende hand en dat maakt dat je eigenlijk liever niet losgelaten wil worden, want die helpende hand is je stabiele factor. Maar de hand duwt je van zich af en daar sta je dan op de weg naar de toekomst. Je weet dat je het kan, maar de angst neemt je af en toe helemaal over, waardoor je verlamd wordt.
Waar is toch die helpende hand en waarom heeft die mij in de steek gelaten?
Boos, verdrietig en angstig stap je verder op de weg van de toekomst en langzaam maar zeker ga je de weg prettig vinden. Je ziet mogelijkheden en wanneer je weer stabiel bent, dan zie je ineens de helpende hand voor je. De helpende hand, oftewel de hulpverlener die je in je donkerste periode geholpen heeft. Dan besef je ineens dat die hulpverlener al die tijd vanaf de zijlijn meekeek. Door je los te laten, kreeg je weer je identiteit terug en ook je zelfstandigheid. Zelf ging je stabiele ankers uitzetten en je leven weer inrichten, wat je weer een goed gevoel gaf. Je groeide en zag weer mogelijkheden voor de toekomst.
Nu begrijp je dat de hulpverlener een stap opzij moest doen om je te laten groeien.
Een hulpverlener moet er naar streven dat zijn client zelfstandig wordt, zodat er een gelijkwaardig contact kan ontstaan in plaats van een afhankelijkheid.
Ieder mens heeft recht op geluk en dat begint met je eigen zelfstandigheid en identiteit terug te vinden vanuit dat diepe dal.
( voor alle mensen die uit het dal klimmen) ?

foto van Joske Leumuria Murris.