Grenzen bewaken


Vind je het moeilijk om je grenzen te bewaken of te herkennen? Volg dan de volgende tips eens op.

Tip 1. Bepaal voor jezelf wat jouw grenzen zijn. Grenzen worden bepaald door regels die we vanaf onze jeugd opgelegd hebben gekregen. Als je voldoet aan de regels dan werd je beloond, zo niet, gestraft omdat je dan een grens was overgegaan. Normen en waarden kunnen bepalend zijn voor een grens. Het is handig om voor jezelf te weten wat voor jou een grens is. Dat is bij iedereen anders. Het kan zijn dat je je nog vasthoud aan oude grenzen van vroeger die nu niet meer nodig zijn.

Tip 2. Hoe voelt het voor jou als je grens is overschreden of op het punt staat dit te doen? Wat voor sensaties voel je in je lijf? Het kan zijn dat je een druk voelt op de borst, gespannen schouders of nek, onderbuikgevoelens, zenuwachtig worden of hoofdpijn krijgen. Deze seintjes geven aan dat er iets gebeurt wat niet fijn is. Het voelt niet goed. Kun je een recente situatie voor je halen waarin dat gebeurde? Wat voelde je? Wees dankbaar voor de seintjes want ze helpen jou je grens te bewaken. Luister er dus naar.

Tip 3. Veranderd jouw gedrag als je grens is overschreden? Wat merk je aan jezelf? Slaap je minder goed, ben je nerveus, zoek je de rust op, ben je minder flexibel, heb je vaker woorden met mensen, kun je je draai niet meer vinden? Ook dit zijn seintjes. Het geeft je aan dat het tijd is om beter voor jezelf te zorgen.

Tip 4. Het kan zijn dat je in veel situaties te meegaand bent en dat je het lastig vind om nee te zeggen. Als jij geen rekening houd met je eigen grenzen, hoe kan een ander dat dan doen? Als je ‘nee’ zeggen moeilijk vind, gun jezelf dan de tijd om er over na te denken. Geef aan dat je er over een half uur, morgen of binnenkort op terug komt. Je hoeft niet van alles uit te gaan leggen, je neemt immers even de tijd om er over na te denken zodat je een goede afweging kunt maken. Ga niet allerlei uitvluchten bedenken, nee is gewoon nee. Je hoeft geen verantwoording af te leggen. En als je er dan over nadenkt, voel dan wat je lijf je aangeeft. Luister na de seintjes, negeer ze niet meer.

Tip 5. Zeg je vaak ja om een ander te plezieren? ‘Want jij bent toch zo aardig en lief, jij helpt of doet dat wel’. Kijk daar eens heel realistisch naar. Gaat het ook over en weer? Iets voor elkaar doen of overhebben is mooi behalve….als jij je daar niet goed bij voelt. Gun jezelf maar wat meer rust en plezier. Blijf bij je ‘Nee’ of bied een alternatief aan waarin jij je wel kunt vinden.

Tip 6. Je hebt van die mensen die hun zin willen doordrammen en het moeilijk vinden om een ‘nee’ in ontvangst te moeten nemen. Bedenk dan dat jij zo’n persoon helpt met het leren accepteren van een ‘nee’. Zij leren jou om assertiever te worden en bij je standpunt te blijven. Geef aan dat je ze gehoord hebt en dat je antwoord ‘nee’ blijft. Ga niet in discussie, daar kom je meestal niet verder mee.

Tip 7. Het kan voor een ander wel even wennen zijn als je je grenzen gaat bewaken en dat zij minder vaak die ‘Ja’ in ontvangst mogen nemen die ze zo graag willen. Gun ze de tijd om er aan te wennen. Het kan ook heel duidelijk worden hoe ze werkelijk tegenover jou staan. Gun vooral jezelf ook de tijd om deze verandering te maken en voel je niet schuldig.

Tip 8. Hoe voelt het als je de verandering hebt gemaakt en je je grenzen hebt bepaald en bewaakt. Wat levert het je op? Ik hoop een trots gevoel en een schouderklopje van jezelf 🙂

Wees lief voor jezelf.

Bron: Glinsteringen

 

Als je rekening met elkaar houd, dan hoef je geen grenzen aan te geven 🙂

 

Advertenties

2 gedachtes over “Grenzen bewaken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s