Goed ademhalen. Hoe doe je dat?


just breathe and let it go

Ademhalen is iets wat we automatisch doen en waar we meestal niet bewust bij stil staan. En we denken meestal al helemaal niet na over of we eigenlijk wel goed ademhalen. Want iets wat automatisch gebeurt, kun je niet fout doen, toch? Toch is er wel zo iets als ‘fout’ of niet optimaal ademhalen. En velen van ons doen dat. En dat is best jammer, want op een juiste manier ademhalen kan grote invloed hebben op je lichaam en geest. Een goede ademhaling is erg belangrijk voor een goede gezondheid. Gelukkig is goed ademhalen niet moeilijk en kun je het je zelf gemakkelijk aanleren!

Wat verkeerd ademhalen met je doet

We hebben vaak de neiging om heel oppervlakkig adem te halen, waarbij we met name gebruik maken van de borst (borst- of ribademhaling). Terwijl het beter voor ons zou zijn om dieper adem te halen, door middel van de buik (buikademhaling). Te oppervlakkig ademhalen heeft een aantal nadelen:

  • Door oppervlakkig adem te halen verspil je energie. Je moet immers vaker ademhalen om dezelfde hoeveelheid zuurstof binnen te krijgen als je bij een diepe ademhaling binnen zou krijgen. Ook gebruik je bij een borstademhaling zowel voor de inademing als voor de uitademing je spieren, terwijl je bij een buikademhaling alleen je spieren gebruikt bij de inademing.
  • Het risico bestaat dat cellen en organen door een te oppervlakkige ademhaling te weinig zuurstof krijgen, waardoor ze minder goed kunnen functioneren.
  • Door oppervlakkig ademhalen verandert ook de verhouding tussen zuurstof en koolstofdioxide in je bloed. Te veel koolstofdioxide ten opzichte van zuurstof zorgt ervoor dat het bloed na verloop van tijd zuurder wordt en dat je spieren vermoeid en verzwakt worden. Ook vergroot dit de kans op chronische ziektes.
  • In geval van stress wordt de ademhaling oppervlakkiger. Omgekeerd geldt ook dat een oppervlakkige ademhaling (in een niet-stress situatie) ervoor zorgt dat stresshormonen vrij komen, waardoor het lichaam meer gespannen wordt en het gevoel van stress toeneemt. Een diepe ademhaling daarentegen geeft het signaal aan het lichaam dat alles oké is en dat er geen stress is.

Hoe kun je goed ademhalen?

Gelukkig is het heel gemakkelijk om goed adem te halen:

  • Adem door je neus. Door de haartjes en slijmvliezen in je neus wordt de lucht gefilterd en wat opgewarmd en vochtig gemaakt voordat het in de longen komt. Door de mond ademhalen zorgt er daarentegen voor dat je meer koude, droge lucht binnen krijgt, waar ook nog meer bacteriën en virussen in zitten.
  • Adem dieper door middel van een buikademhaling. Een diepe ademhaling gaat helemaal door naar je buik en het onderste gedeelte van je longen. Het middenrif (die je buikholte afscheidt van je hart en longen) doet daarbij het meeste werk. Met het middenrif duw je als het ware naar beneden, waardoor je buik opbolt. Als gevolg van dat naar beneden duwen vullen de longen zich met lucht. Als je het middenrif vervolgens ontspant, adem je automatisch uit.
  • Laat je uitademing iets langer zijn dat je inademing.
  • Adem ontspannen en volg je natuurlijke ritme. Een geforceerde ademhaling creëert alleen maar meer spanning en stress.
  • Een goede houding is ook erg belangrijk voor een goede ademhaling. Het is erg moeilijk om diep adem te halen als je ineen gedoken achter je computer zit. Bij voorkeur sta of zit je rechtop met je schouders laag en ontspannen, en aan achterkant een beetje naar elkaar toe getrokken. Je kin is een klein beetje ingetrokken, zodat je kruin omhoog wijst.

Maak van goed ademhalen een gewoonte

Het is een goed idee om zo een aantal keer op de dag even de tijd te nemen om stil te staan bij je ademhaling. Zo krijg je een idee van hoe jij in de praktijk eigenlijk ademhaalt. En of je wellicht oppervlakkig aan het ademhalen bent; door gewoonte of omdat je gestresst bent. Waar nodig kun je dit dan corrigeren. Als je dit vaak genoeg doet, leer je jezelf uiteindelijk van zelf een meer optimale manier van ademhalen aan.

Succes!

Bron: http://www.zensible.nl/goed-ademhalen/#more-1207

 

Zonder adem leven we niet meer, daarom is goede ademhaling van groot belang. Veel mensen halen verkeerd adem waaronder ik zelf ook nog weleens doe. Ademen is ook een zelfgenezend vermogen, zo doe ik tegenwoordig iedere dag meerdere maals, ademoefening of meditatie voor mijn chronische rugpijn door scloliose rug en gekneusde ribben die een eind minder pijnlijk zijn geworden. Ik adem in door neus, breng de adem naar plaatsen die zeer doen. Soms wordt de pijn erger, soms stroomt er energie door mijn rug, benen en voeten heen. Een ding is zeker, het is goed voelbaar.

Advertenties

7 gedachtes over “Goed ademhalen. Hoe doe je dat?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s