Neem niets persoonlijk


Neem niets persoonlijk!

Een van de patronen waarmee je ongelukkig blijft en lijdt is dingen die anderen zeggen of doen persoonlijk nemen. De ander geeft je kritiek, wijst je af, zegt iets lelijks, is boos op je of doet raar en jij vat dit persoonlijk op. Jij hebt dan het idee dat dat de ander je afwijst, dat je niet belangrijk bent, het jouw schuld is, je niet gewaardeerd wordt of in de steek gelaten wordt.

Als we geraakt worden, worden we altijd in onze gevoel geraakt. Geraakt worden betekent dat onbewust oud zeer in ons wakker wordt gemaakt.

Iemand zegt bijvoorbeeld iets lelijks en het doet je pijn. Hierdoor voel je je afgewezen. De woorden van de anderen triggeren op dat moment een gevoel van afwijzing. Het lijkt dan of de ander je afwijst en het de ander zijn schuld is dat jouw gevoel wakker is geworden. Je eerst neiging is dit persoonlijk nemen. Hierdoor verdwijn je in piekergedachten. Je wordt boos op de ander, neem het jezelf kwalijk of voelt je een slachtoffer.

Wat er in feite gebeurd is dat een oude gevoelsherinnering in je wakker wordt gemaakt. Meestal ben je vaker afgewezen. Dit gaat terug tot ver in het verleden. Meestal tot in de prille kindertijd.

Als kind heb je gebeurtenissen meegemaakt die je emotioneel niet aankon. Je hebt destijds je gevoel onderdrukt en weggestopt. Als een ouder bijvoorbeeld boos op je is, voel je je onveilig en afgewezen. Het is in die situatie te onveilig voor je om je gevoel te uiten. Je stopt je gevoel in die situatie weg. Als er nadien niet meer met je gepraat en je niet getroost wordt blijf je rondlopen met een onderdrukt gevoel.

Wanneer je emoties hebt onderdrukt kun je je gemakkelijk slecht, schuldig, waardeloos, minderwaardig, onbegrepen, onbelangrijk, ongewenst of onderkent voelen. Dergelijke gevoelens worden wakker wanneer je getriggerd wordt in bepaalde situaties, tijdens gebeurtenissen, door wat anderen zeggen of doen.

Doordat je het persoonlijk neemt steek je onbewust de energie in de ander of haal je jezelf verder omlaag. Hiermee lijdt je.

Wanneer iemand lekker in zijn vel zit heeft hij positieve gevoelens. Hij is vrolijk, enthousiast, nieuwsgierig, zit vol met mededogen en compassie. Wanneer iemand positief is zal jij je nooit afwijzen, bekritiseren of boos op je zijn. Hij geeft je wellicht adviezen en tips. Deze zullen altijd positief geformuleerd zijn.

Wanneer iemand boos is, kritiek levert, jaloers op je is, je afwijst of ander minder prettig gedrag heeft, zit deze persoon niet lekker in zijn vel. Hij heeft last van een naar gevoel en uit zich negatief. Klagen, zeuren, kritiek leveren, boos zijn, je negeren en afwijzen zijn allen uitingen van minder prettige gevoelens. Ga voor jezelf maar eens na wanneer jij klaagt, zeurt of boos bent.

Op het moment dat de ander negatief tegen je is, besef dan dat deze persoon last heeft van een naar gevoel. Neem zijn uiting niet persoonlijk. Het zegt niets over jou maar meer over de ander. De ander is blijkbaar geraakt in zijn gevoel. Bij de ander is een naar gevoel wakker geworden. Een oude gevoelsherinnering. De uiting van zijn pijn is echter niet handig. Tja…. Daar hebben we zelf ook wel eens last van…

Als de ander negatief is hoef je er niets mee. Laat de ander maar razen. Ga er niet tegen in. Neem het vooral niet persoonlijk.

Op het moment dat de uiting van de ander binnenkomt en je raakt in je gevoel, is dit een persoonlijk onderzoek waard. Blijkbaar heeft de ander je getriggerd. Je hebt dan last van een naar gevoel. Oud zeer wat wakker is geworden. Een oude gevoelsherinnering.

Als je je afgewezen voelt, kun je onderzoeken waar dit gevoel vandaan komt. Wellicht herinner je je een situatie dat een van je ouders je afwees. Als kind dacht je toen dat het jouw schuld was. Je nam het destijds persoonlijk.

Je wist toen nog niet dat als iemand last had van een naar gevoel zich negatief uitte. Het had niets met jou te maken. Het was niet persoonlijk. De ander had een naar gevoel en zat met zichzelf in de knoop. Jij was toevallig de pineut. Sneu voor je. Als kind begreep je het niet.

Gelukkig bent je nu volwassen en kun je het begrijpen. Je kunt met je aandacht naar jezelf als kind gaan en de wond alsnog op een liefdevolle manier helen. Begrip voor jezelf hebben en de misvatting die je als kind hebt opgedaan. Voelen dat je de pineut was en het destijds niet begreep.

Wees altijd lief voor jezelf en troost jezelf in je ouden wonden. Vanaf dat moment zul je de dingen vanzelf niet meer persoonlijk nemen.

Bron: Martin de Werker

Vat jij de dingen die anderen zeggen persoonlijk op?

Zelf heb ik in mijn hele leven  al veel negatieve woorden gehoord die niet van toepassing waren en als hoog gevoelige veel pijn hebben gedaan. Ben dat voor mezelf aan het afleren en lukt aardig. Kijk eerst naar mezelf of de woorden op waarheid gebaseerd zijn, zo niet ga ik er langs heen. Ze zijn dan gebaseerd op de waarheid van de ander en niet op mezelf. Niet voor niets Tinnitus gekregen en begrijp nu de boodschap ervan..   

15 gedachten over “Neem niets persoonlijk

    1. Nu zeg je wat. Naar je baas moet je altijd luisteren omdat er dan altijd een reden zal zijn, anders geen ping, ping of money.

      In de tekst wordt aangegeven of je woorden letterlijk en figuurlijk tot je neemt, ook de negatieve 😉

      1. Ik heb het niet alleen over ‘baas’. Meer nog, het woord ‘baas’ lijkt me zeer negentiende-eeuws – iemand die zich zo opstelt moet van mij niet veel verwachten. Iemand die mij als gelijke behandelt krijgt het meest gedaan…

        1. Aha je bedoelde het zo, nu snap ik het. Nou ja werkgever dan 😉 Ben het met je eens, we zijn allemaal elkaars gelijke, al is de een rijk en de ander arm. Mooi of lelijk, dik of dun, niemand heeft het recht om een ander negatief te benaderen. Tegenwoordig neem ik geen woorden meer tot me die niet van toepassing zijn. Is slecht voor je gezondheid en rikke tik (hart) en het zijn slechts de gedachte van de ander zodat het genoeg over deze zegt.

  1. Ik heb geleerd om te negeren als er kwaad gesproken wordt …..
    en dat bevalt me best ….. naar roddels van anderen luister ik gewoon niet …ik negeer ….
    ik wil geen pijn voelen door woorden van anderen …ik oordeel zelf wel ….

    1. Naar roddels en achterklap luister ik ook niet, behalve wanneer het over mij zou gaan. Dan luister ik eerst goed WAT er gezegd is en of het op waarheid berust. Zo niet dan laat ik het langs mijn rug glijden naar beneden. Oordelen doe ik niet, dan vergeld je kwaad met kwaad dat alleen maar erger makt. Is mijn visie dan 😉

  2. Mooi stuk vind ik dit weer! Ik heb van oudsher geleerd alle kritiek persoonlijk te nemen en te corrigeren. Jaren van therapie waten nodig om dat te draaien. Weet jij veel als peuter…. Nu pas zie ik dat het vaak een projectie en/of manifestatie is van juist de gevoelens van die ander. En dat je ervoor kunt kiezen om dat dan ook bij die ander te laten…
    Dank voor dit verhaal. Liefs x

    1. Deel graag mooie artikelen waar mensen iets mee kunnen. Woorden en kritiek die niet van tospassing zijn op jezelf, moet je bij de ander laten. Zoals je zegt, wat je tot je genomen heb, moet je ook weer gaan afleren. Dat veel kost veel tijd, maar wel de moeite waard.

      Zelf zeg ik altijd ”Het zegt meer over jou dan over mij en dat zegt genoeg” en hiermee geef je dan ook je grens aan. alleen niet iedereen zou dat begrijpen, want sommige mensen zijn hardleers.

      Graag gedaan om te delen, liefs x

    1. zo bevrijd je jezelf van alle illusies die anderen over jou hebben 😉 Herkenbaar, ga het ook steeds meer leren 😉 fijne dag en geniet er van, liefs en knuffel X

              1. Het gekke was , opa had botkanker en was op het laatste dement . Kende niemand, oma dacht hij dat dat de zuster was en zijn kinderen vond hij maar raar volk ,was ik volkomen met hem eens en ik ben nog niet eens dement , hahaha maar als ik kwam , dan was het och , kindje toch , ben je gelukkig weer gekomen , tis alleen jammer dat ik zo moe ben , kunnen we niet gaan wandelen 🙂 . Hij zag me dan wel als dat kleine meisje , terwijl ik volwassen vrouw was maar hij wist wel wie ik was en dat heeft me altijd heel goed gedaan 🙂 Alvast smakelijk en een mooie avond , liefs X

Geef een reactie

