Suiker!!!


Beste lezer,

In deze nieuwsbrief wil ik het met je hebben over suiker.

 

De volgende punten komen aan bod:

  • Waarom suiker je lichaam pijlsnel veroudert.
  • Waarom suiker ervoor zorgt dat je de hele dag door trek hebt.
  • Suiker en de relatie met mentale stoornissen.
  • Waarom suiker je organen aantast.
  • Waarom de meeste diëten niet werken en welk verlangen de behoefte aan suiker uitlokt.
  • Suiker en de wet van de koekiemonster;-)

Let wel: wanneer ik het over suiker heb, bedoel ik daarmee vooral ook alle snelle koolhydraten waar suiker aan is toegevoegd. Denk hierbij aan ontbijtgranen en ‘gezonde’ tussendoortjes. Je weet wel, de tussendoor koekjes met vezels die goed zijn voor je spijsvertering. Dat deze koekjes soms voor een kwart uit suiker bestaan vermelden ze er helaas niet bij.

 

Wat suiker en snelle koolhydraten echt met je doen.. 
1) Je hebt vaker trek, blijft maar eten en komt langzaam aan…

Een belangrijk mechanisme dat hieraan ten grondslag ligt, wordt ook wel een ‘leptine resistentie’ genoemd.

Leptine is een hormoon dat door vetcellen wordt aangemaakt om tegen de hersenen te zeggen ”ho ho stop met eten, ik zit vol”.  Het wordt daarom ook wel het verzadigingshormoon genoemd. Hoe meer suiker iemand binnen krijgt, hoe groter de vetmassa en hoe meer leptine er wordt geproduceerd (1).

Door de aanwezigheid van grote hoeveelheden leptine in het bloed,  kunnen de leptine receptoren in de hersenen daar ongevoelig voor worden. En zie daar een leptine resistentie ontstaan, een van de allerbelangrijkste oorzaken voor overgewicht! (2)
Even samengevat; meer suiker zorgt voor meer afgifte van leptine, meer leptine afgifte zorgt ervoor dat de hersenen daar ongevoelig voor worden. Het gevolg: de hersenen krijgen geen verzadigingssignaal (leptine receptoren zijn resistent/ongevoelig) en dit zorgt ervoor dat je meer trek  krijgt. Zelfs na een grote maaltijd heb je snel trek.(3 , 4)
2) Suiker put je organen uit en zorgt voor angst en concentratieproblemen
Wanneer de bloedsuikerspiegel sterk schommelt, heeft dit vele gevolgen. Zo komt er een te grote druk op de alvleesklier die insuline produceert zodat de bloedsuikerspiegel daalt. Wanneer iemand veel suiker binnen krijgt zal er een dag komen dat de alvleesklier uitgeput raakt. Dit zal er voor zorgen dat er veel suiker in het bloed achter blijft waardoor alle weefsels verharden en je lichaam pijlsnel veroudert.
Suiker heeft zelfs invloed op het ontwikkelen van verschillende mentale stoornissen.

E.a. wordt ook bevestigt in een Noors onderzoek. Uit dit onderzoek (5) blijkt dat er een relatie is tussen hoge innames van suikerhoudende frisdranken  en mentale stoornissen. Denk hierbij aan: angsten, gespannenheid, slapeloosheid en een gevoel van hopeloosheid. Interessant hierbij is om te vermelden dat in veel gevallen één glas frisdrank vaak al genoeg is. Zo bleek uit een onderzoek van Hemenway en collega’s dat kleuters die dagelijks al één glas frisdrank drinken, agressiever gedrag vertonen t.o.v. kleuters die dit niet drinken. (6).
3) Suiker vermindert de afgifte van het groeihormoon (GH) . Het groeihormoon speelt een belangrijke rol bij de vorming en herstel van weefsels. Een ander voordeel van dit hormoon is ook dat het vetverbranding stimuleert zonder dat je aan het bewegen bent. Het is niet voor niets dat dit hormoon bekend staat als “fontein van de jeugd”

Het minder goede nieuws is dat suiker de afgifte van dit mooie hormoon laat dalen.(7)
Wat je kunt onthouden is het volgende: wanneer je bloedsuikerspiegel hoog is, is de afgifte van groeihormoon laag (niet te verwarren met Insuline Groei Factor dat wel stijgt). En nu we het hier toch over hebben heb ik nog een waardevolle tip voor je: Het leeuwendeel van het groeihormoon wordt tijdens de slaap aangemaakt. Het is dus erg zonde wanneer je suiker of andere koolhydraten eet, net voor het slapen gaan omdat er gedurende de nacht minder groeihormoon wordt geproduceerd. Daar gaat je jeugdigheid! 😉
4) De wet van de koekiemonster…en waarom suiker zo verslavend is.
De wet van de koekiemonster komt op het volgende neer: ‘tekens wanneer je iets eet waar suiker in zit, zal je sneller trek hebben in nog meer suiker’ Kortom suiker trekt nog meer suiker aan. 
Wat er gebeurt is het volgende: suiker is verslavend omdat het de afgifte van dopamine stimuleert. (8) Je voelt je door dit stofje even gelukkig en hebt meer levenslust. Helaas is dit gevoel van korte duur. Het gevolg je dat je al snel meer suiker nodig hebt om je weer gelukkig te voelen.

Hoe ongelukkiger iemand is, hoe sneller je lichaam als het ware smeekt om geluk. We gaan dan vaak verslavende activiteiten doen die ons in het nu ‘trekken’ . Activiteiten die ervoor zorgen dat we leven. Kortom activiteiten die de afgifte van dopamine stimuleren. Suiker is een ontzettend eenvoudige manier om dat tijdelijke geluk weer te voelen. (9)   Sporten stimuleert ook de afgifte van dopamine, maar dat kost energie en energie verspeel je niet wanneer je je niet lekker voelt.
Samengevat: moe minder gelukkig je bent op een bepaalde levensthema (werk, relatie etc.), hoe sneller je lichaam dit geluk op een andere manier wil compenseren. Hoe sneller je meer producten met suiker gaat eten. Dat is ook de reden waarom veel diëten mislukken. Het gaat niet enkel om de voeding. Het gaat om het gedrag dat de voedingskeuze uitlokt.
Tot slot: Om te voorkomen dat de mail te lang wordt, heb ik mij beperkt tot een aantal punten. Zo heb ik het niet gehad over de relatie tussen suiker, oestrogenen, testosteron of de invloed van suiker op de darmflora. Het gaat mij meer om het grote plaatje.
Natuurlijk is het geen ramp wanneer je zo nu en dan een koekjes eet. Ook nu is de frequentie doorslaggevend.

 

 

Nog een paar daagjes en dan zal onze nieuwe lezing van start gaan!
Tijdens deze lezing leer je in één avond hoe je jouw lichaam optimaal voedt en de kans op het krijgen van vele klachten drastisch vermindert. Ook ga je leren hoe je ervoor zorgt dat je spijsvertering de voeding beter opneemt. Onderaan deze nieuwsbrief lees je hier meer over.

 

Tot de volgende nieuwsbrief!

Gezonde groet,
Ir. ing.  Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut /Health coach & trainer
http://www.poweracademy.nl
Deel gerust deze nieuwsbrief.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s