Boeddhistisch verhaal: De vlam


De vlam in de nacht

Op een donkere avond zat de Boeddha samen met zijn monniken in de openlucht, met een brandende olielamp naast zich. Hij keek naar de lamp en zag hoe de insecten erop afkwamen, en zichzelf lieten opbranden door de vlam.
De Boeddha zei: ‘Deze insecten zien de vlam, maar ze begrijpen hem niet. Ze denken dat de vlam hun leven en geluk zal schenken, maar in werkelijkheid betekent de vlam dood en ellende voor hen. Op dezelfde manier zien de mensen schitterende vlammen: de schitterende vlam van de rijkdom, de schitterende vlam van de macht, de schitterende vlam van bekendheid en roem. Ze rennen ernaartoe, in de gedachte dat de vlam hun leven en geluk zal schenken – om te ontdekken dat ze er hun dood en ellende in vinden. Keer je dus weg van wat je rondom je ziet en hoort, en concentreer je op je eigen geest en ziel.’

Nieuwe kaarten op www.zinnigeverhalen.nl

4 gedachtes over “Boeddhistisch verhaal: De vlam

  1. Vele mensen volgen de kudde ,wat de ander heeft of doet ,wil hij ,zij ook ,vaak nog meer en groter !
    Ben heel blij met mijn eenvoudigheid ,wat tevens voor mij als rijkdom aanvoelt .
    Heb al van jongs af aan moeten leren om me niet te spiegelen aan een ander ,zoals “de kudde doet ”
    Veroordelen doe ik niet ,ben heel gelukkig met wat ik heb en hoe ik ben !!

Geef een reactie

