Verlicht je rug en nekpijn met de Zonnegroet


begin-dag-met-zonnegroet

Ooit van de zonnegroet gehoord? Het is de bekendste yogaoefening en volgens de grondleggers een ode aan de zon. Deze oefening is de perfecte start van de dag. Het maakt je rug soepel en verlicht rug- en nekklachten. Je krijgt er energie van, kunt je beter focussen en hebt zin in de dag.

Stap 1: Voor de basis van de zonnegroet ga je stevig staan. Je grote tenen raken elkaar en je hielen zijn iets uit elkaar. Houd je bovenarmen tegen je lichaam en je benen actief (knieschijven iets opgetrokken). Houd je hoofd recht en kin iets ingetrokken. Dit is de berghouding, of de Tadasana.

Stap 2:Adem in, breng je armen zijdelings omhoog. Houd je schouders ontspannen, trek ze niet op.

Stap 3: Adem uit, armen naar beneden en buig voorover, laat je nek en hoofd ontspannen hangen.

Stap 4: Adem in, strek een been naar achteren en ‘hurk’ met het andere been. Strek je rug en kijk naar boven. Houd je armen gestrekt naar beneden, laat je vingertoppen net de vloer raken.

Stap 5: Adem uit, stap met je rechtervoet naar achteren, zorg dat je linkerknie recht boven je linkerenkel staat en niet ‘eroverheen’. Stap vervolgens ook met je linkerbeen naar achteren, nu sta je in de plankpositie.

Stap 6: Houd de heupen van de vloer, buig je knieën naar de vloer toe. Buig de ellebogen naar achteren en plaats je handen op de vloer ter hoogte van je hart. Welkom in de Astangasana.

zonnegroet

Stap 7: Adem in, beweeg je borst omhoog naar voren en omhoog. Houd je heupen en tenen aan de vloer. Dit is de Cobra.

Stap 8: Adem uit, duw jezelf naar achteren, heupen richting de hielen en dan omhoog. Je handen op schouderbreedte, voeten op heupbreedte en je vingers spreiden. Dit is Downward Facing Dog. Adem vijf keer in en uit in deze houding. Aan het einde van de laatste ademhaling buig je je knieën, stap je naar voren en zet je je voeten naast elkaar.

Stap 9: Adem in, kom halverwege omhoog, rug parallel aan de vloer, strek je rug en plaats je vingertoppen op de vloer.

Stap 10: Adem uit, buig voorover, de Uttanasana.

Stap 11: Adem in, kom omhoog, en strek de armen zijdelings omhoog.

Stap 12: Adem uit, bovenarmen langs je lichaam: de berghouding.

Succes!

Nekpijn? Deze oefeningen helpen!

Misschien is er een lezer die rugpijn heeft en de Zonnegroet doet en daarmee baat heeft of gehad? Ben zelf op zoek naar alternatieve wegen voor mezelf, daar aan mijn rug niets gedaan meer kan worden dan alleen ermee te leven, daar blijf ik niet stil bij staan en op zoek naar alternatieve wegen.

9 gedachten over “Verlicht je rug en nekpijn met de Zonnegroet

  1. Hier wil ik even toch een antwoord op geven.
    Mensen met rug of nekklachten kijk uit met de zonnegroet. Doe deze toch hoever je kan zonder pijn te voelen. Het zijn intense bewegingen die heel hard op heel het lichaam werken. Voor stijve rugspieren kan het zeker een baad hebben, maar voor mensen met rugproblemen die moeten uitkijken.
    En dit al zeker met de cobrahouding als je deze volledig wilt doen.

    Aum Shanthi

    Like

    1. Zelf behoor ik ook tot de mensen met erge rugklachten, dan valt voor mij de Zonnegroet dan al af. En zou ik eigenlijk ook geen Yoga of Thai Chi mogen beoefenen..

      Bedankt voor je waarschuwing en reactie.

      Like

  2. Thai Chi is geen probleem en Yoga ook niet als je met Yoga goed luistert naar je lichaam, Thai Chi daar in tegen kan perfect baad hebben omdat het rustige geconcentreerde bewegingen zijn.

    Aum Shanthi

    Like

    1. Bedankt voor je heldere uitleg waar ik iets mee kan en misschien ook andere mensen. Dan ben ik dankbaar om niet te hoeven stoppen met Tai Chi, want deze doet veel goed omdat het inderdaad rustige bewegingen in concentratie zijn.

      Bedankt nogmaals voor je reactie.

      Like

  3. ik heb n vernauwing en slijtage in mijn rug schijnbaar moet ik hier ook mee leren leven.leuke oefeningen maar ook voor mij zullen ze niet prettig zijn dus ga ze maar niet doen 😔

    Like

    1. Zelf heb ik Scoliose aan mijn rug, een ernstige vergroeiing. Of je bij slijtage en vernauwing de Zonnegroet mag doen? weet ik niet. /misschien eens vragen aan een Yoga leraar. Wel is het zoals Shivatje zegt en ik zelf ook wel mag doen, is Tai Chi. Een heerlijke rustige bewegingsmethode die geen schade kent.
      Misschien dat dat iets voor je is?

      Like

      1. Je kan de oefeningen doen maar luister goed naar je lichaam. Ik ben zelf rug patiënt en al meermaals geopereerd in de positieve zin verbeterd en ik kan heel wat als ik Yoga doe. Maar je blijft met bepaalde beperkingen zitten en daar moet je vrede mee nemen.
        Tai Chi daar en tegen kan geen kwaad en kan je zonder problemen doen. Het heeft te maken met rustige bewegingen en ademhaling.

        Aum Shanthi

        Like

  4. Ik kan me goed voorstellen dat de zonnegroet nekpijn verlicht. De houding die je beschrijft is een ideale balans tussen spierspanning en stretchen. Ik merk altijd dat ik dan goed aan de dag kan beginnen.

    Geliked door 1 persoon

    1. Zelf heb ik geen ervaring met de zonnegroet, kan het helaas niet uitoefenen door chronische pijn. Het is geen artikel van mezelf, maar vind het super dat je er op reageert..

      Dank je wel

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.