Hoogsensitief: Sla jij stress op?


 

Hoogsensitief: Sla jij stress op? Jouw lichaam vertelt je wanneer je moet ontspannen

 

Nieuwetijdskind.com klaproos in graanveld bij Pettoncourt 490x325 Hoogsensitief: Sla jij stress op? Jouw lichaam vertelt je wanneer je moet ontspannen

Hoogsensitieve mensen (HSP-ers) zijn bijzonder gevoelig voor de effecten van stress. Wij nemen constant informatie op uit onze omgeving, evenals spannign, frustratie en stress van andere mensen. Net zo goed kunnen gevoelige mensen gestrest raken van ogenschijnlijk onschuldige, alledaagse plekken en activiteiten zoals feesten, supermarkten, vergaderingen, televisiegeweld, openbaar vervoer, onbekende omgevingen, geluiden en druktes.

Extra tijd en rust

Het leven in een minder gevoelige wereld betekent dat HSP-ers extra tijd en rust nodig hebben om bij te komen. Maar als het allemaal te veel wordt kan al die stress zich ook uiten op lichamelijke manier. Gevoelige mensen hebben ook de neiging om allergieën en overgevoeligheden te ontwikkelen voor bepaalde etenswaren en omgevings- en chemische stoffen. Zij zijn gevoelig voor bloedsuikerkwalen, migraines en hoofdpijnen, fybromyalgie en chronische vermoeidheid, zware PMS-symptomen en huidproblemen evenals astma, verkoudheid, griep en infecties.

Veel van ons zijn zo lang bezig geweest met het omgaan van het zijn van een HSP-er, dat we ons er niet eens van bewust zijn hoe gestrest we zijn. We hebben onszelf geleerd om de geluiden op kantoor simpelweg te accepteren en hebben niet eens door hoe vaak we ineenkrimpen als iemand een kastdeurtje dichtslaat, maar het eist langzaam zijn tol op ons gevoelige zenuwsysteem totdat we ons uitgeput voelen ons moeten terugtrekken van de wereld. Soms krijgen we last van fysieke kwalen die niets te maken lijken te hebben met wat er zich afspeelt in ons leven.

Stress

Stress ontketent een vecht-of-vluchtreactie in ons lichaam, wat een instinctieve manier is om om te gaan met opgemerkt gevaar door er tegen te vechten of er van weg te rennen. Om zich voor te bereiden op een van deze twee reacties, maakt het lichaam stresshormonen zoals Cortisol aan om je bloedsuikerspiegel en waarde van je bloedvet (triglyceriden) te verhogen voor meer energie. Het probleem ontstaat dat, wanneer we al die energie en stresshormonen niet vrijlaten, zij achterblijven in het lichaam en schadelijk kunnen zijn.Nieuwetijdskind.com hsp stress 490x246 Hoogsensitief: Sla jij stress op? Jouw lichaam vertelt je wanneer je moet ontspannen

Sommige mensen geloven dat het soort fysieke reactie dat je hebt een directe reflectie is van je emotionele toestand. Gevoelens als wrok en verbittering kunnen dus leiden tot pijn en ontstekingen en een starre houding kan leiden tot stijve gewrichten. Onderdrukte gekwetste gevoelens kunnen zich uiten in de vorm van artritis terwijl diepgewortelde gevoelens van haat, schuld en verdriet je van binnen kunnen verteren als kanker. Rugklachten kunnen een indicatie zijn van een gebrek aan emotionele steun. Negatieve gevoelens zoals schaamte, schuld, angst, ongerustheid, boosheid en haat verzwakken je lichaam, terwijl positieve emoties zoals geluk, liefde, begrip, vergeving, acceptatie en vertrouwen het juist versterken. Oogklachten kunnen een indicatie zijn dat je iets in je leven niet helder ziet. Een stijve kaak kan duiden op een gebrek aan uitingsvermogen.

Toen ik door een stressvolle periode in mijn leven ging besloot ik te gaan hardlopen, maar na een paar honderd meter voelden mijn heupen zo stijf en stram dat ik amper kon lopen. Daarna balde mijn kuitspier zich als een vuist. In het begin dacht ik nog dat ik me niet voldoende had opgewarmd, maar heup- en beenklachten duiden vaak op emotionele pijn. Zij veroorzaken pijn als gevolg van een gebrek aan ondersteuning en het onvermogen om vooruit te gaan in het leven. Wat ik nodig had, en wat vaak het geval is bij HSP-ers, was niet om het harder te proberen, maar om meer teder voor mijzelf te zijn en mijzelf de tijd en compassie te geven om te helen. Ik begon langzaamaan mijn spieren te versterken en te strekken, terwijl ik ook mijn gevoelens opschreef in een dagboek. Beide gaven mij de kracht en ondersteuning die ik nodig had. Toen de emotionele wonden heelden, heelden de fysieke wonden ook.

Lichaam en geest werken samen

droppedImage 240x240 Hoogsensitief: Sla jij stress op? Jouw lichaam vertelt je wanneer je moet ontspannenHet belangrijkste om te onthouden is dat je lichaam en geest samenwerken en elkaar beïnvloeden. Wanneer je dus fysieke klachten krijgt kunnen deze een indicatie zijn dat je gedachtes en gevoelens dezelfde soort pijn ondergaan. Je kunt je lichaam helen door te kijken naar de gevoelens die de pijn of kwaal hebben veroorzaakt. Door deze gevoelens te uiten en het negatieve los te laten, en door jezelf de liefde en compassie te geven die je nodig hebt, kun je je lichaam en geest helen.

©Nieuwetijdskind.com 2014

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Een mooi artikel voor de hooggevoeligen onder ons. Stress van anderen oppikken is de weerkaatsing die lichamelijk zeer voelbaar zal zijn. Daarbij kunnen stressvolle situaties je lichaam nog eens extra prikkelen en krijgt men dubbele stress. Persoonlijke stress situaties bespreken en uitpraten is belangrijk al kan dat niet met iedereen en blijft men alsnog met een onuitgesproken woord zitten van stress zitten die fysiek sporen van vernietiging achter laat.

12 gedachten over “Hoogsensitief: Sla jij stress op?

  1. Heel erg herkenbaar. Ik moet er dagelijks voor vechten om gezond te blijven en ik moet mezelf heel goed in de gaten houden dat ik voldoende rust neem. Soms ”vergeet” ik wel eens dat ik HSP ben en dan kan ik mezelf even niet meer volgen, letterlijk en figuurlijk. Dagelijkse meditatie is voor mij ondertussen een must.

    Bedankt weer voor deze post!

    Like

    1. Dat had ik al gelezen Marion, wilde je een reactie geven, maar kon de juiste woorden niet vinden. Nooit vergeten dat je hoofsentitief bent, zo blijf je waakzamer op je prikkels. Dat klopt, Je kunt jezelf letterlijk en figuurlijk niet meer volgen omdat je uit balans bent in plaats van dat je in je kracht staat.

      Voor mezelf is het ook dagelijks een strijd om aan mijn gezondheid te denken omdat ik pas 1½ jaar weet hooggevoelig te zijn en daardoor mijn gezondheid al een eind vernietigd is en zelf weer moet gaan herstellen. Er staat hier over ook een artikel van mezelf over mezelf om inzichten mee te geven aan mijn mede HSP genoten..

      https://marreiki.wordpress.com/2013/11/13/hooggevoelig-en-gezondheid/

      Momenteel ben ik bezig met een artikel over HSP en gevoelens.

      Like

  2. Ik herken een hoop uit dit stukje tekst. Ik vind het zelf al lastig om niet mee te gaan in andermans stress ed. Maar merk dat het voor onze dochter al helemaal lastig… Ze is dan snel vermoeid en trekt zich ff lekker terug op haar kamer.

    Like

    1. Fijn dat je jezelf erin herkent 🙂 Vandaar deze artikelen gedeeld worden voor herkenning zeker wanneer je extra gevoelig bent. Eigenlijk zouden we ieder moment waakzaam moeten zijn voor energieën van anderen, en dat doen we niet omdat we volop bezig zijn met alles en wordt de alertheid vergeten.

      Mensen spiegelen elkaar en pakt men onbewust de energie van de ander op waar je zelf mee blijft zitten. Aan de andere kant kan het ook een boodschap dat men zelf onbewust met stress zit en door een ander weerspiegelt wordt.

      Kinderen vinden stress helemaal lastig omdat ze niet weten hoe ermee om te gaan. Er zijn verscheidene oefeningen waarmee een kind zich kan ontladen. Soms is even springen of hard stampen op de grond ook een ontlading waarmee de ergste stress en vermoeidheid verdwijnt.

      Bedankt voor je reactie 🙂

      Like

    1. HSP: Tips om blijvend te gronden/aarden in jezelf

      Pieker je veel of denk je veel na? Laat je energie weer vrij stromenberen op de wegdoor Maaike Kruijsen

      Eén van de uitdagingen van hooggevoelige mensen is de neiging tot veel nadenken en piekeren. Omdat deze maatschappij voornamelijk gericht is op onze verstandelijke vermogens blijven onze creatieve en intuïtieve vermogens vaak liggen en centreert de levensenergie zich voornamelijk rond het hoofd. Omdat er geen uitlaatklep is voor de energie blijft het daar hangen en creëren we er voornamelijk gedachten mee die gaan rondcirkelen. In dit artikel wil ik je wat tips aanreiken om je energie door je hele lichaam en wezen te laten stromen (ook wel aarden of gronden genaamd). Er zijn al heel wat praktische hulpmiddelen voor bekend, maar het mooiste is natuurlijk als je die op den duur niet meer nodig hebt doordat je energie moeiteloos overal stroomt en je zo één geheel met jezelf bent.

      Praktische (tijdelijke) hulpmiddelen om energie te laten stromen
      De meest bekende manier om jezelf uit je hoofd te halen en je energie zo overal te laten stromen is een visualisatie of meditatie. Er zijn veel varianten via google te vinden. Daarnaast zijn er verschillende edelstenen, aura soma en andere praktische voorwerpen die met hun genezende eigenschappen zorgen voor meer doorstroming. Dit zijn allemaal externe hulpmiddelen die vaak tijdelijk werken en prima als extra ondersteuning kunnen worden ingezet. Zorg er ondertussen voor dat je jezelf in al je diversiteit voorziet van energie, aandacht en voeding. Hoe meer aandacht je geeft aan jouw unieke en totale zijn, hoe meer je het ook echt zult leven zodat je zelf de bron wordt waardoor energie door je hele lichaam en wezen stroomt.

      Voedt jezelf
      In het artikel over de vier typen van intelligentie staat beschreven hoe deze vier gebieden allemaal hun eigen vermogens hebben. Daarom is het belangrijk alle gebieden in jezelf regelmatig aandacht te geven, indien nodig te helen en te voeden met informatie of ervaringen die bij deze gebieden passen.water-pad

      Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

      Creatieve manieren zoals schilderen, gedichten schrijven, tekenen, moodboard, soulcollage, beeldhouwen en schrijven kunnen je verzorgen, helen en voeden.

      Het is bijvoorbeeld effectief als je:

      Emoties voor jezelf helder wilt krijgen . Wanneer je ze vorm geeft maak je ze voor jezelf letterlijk zichtbaar.
      Je emoties een plaats te geven en zo te helen.
      Jouw visie op het leven en jouw unieke doel in je leven te laten zien. Gebruik je fantasie om jouw visie met de wereld te delen!
      Informatieve voeding zoals het lezen van boeken die aansluiten bij je visie, biografieën van mensen die je interessant vindt, het bezoeken van lezingen van inspirerende mensen:

      Het bekrachtigt wie je bent
      Inspireert je pad in het leven
      Laat je nieuwe mogelijkheden zien
      Ga samen met een coach en/of healer aan de slag met jezelf. Gun jezelf de ruimte om te onderzoeken wie je bent, wat je talenten zijn en wat jij écht in je leven wilt bereiken.

      Het geeft verdieping aan je leven en missie
      Je krijgt meer grip op je eigen leven en koers
      Het brengt in balans wat uit balans was

      Maaike Kruijsen

      Bron: Nieuwetijdskind.com

      Like

  3. Hoi,

    Al een tijdje ben ik naar van alles op zoek naar wat er ‘mis’ kan zijn met mij. Zo stel ik mezelf dagelijks verschillende vragen waarom ik zo gevoelig ben voor sferen, me zo enorm verantwoordelijk voel voor alles en iedereen etc. Na wat zoeken en het vinden over HSP is het net alsof ik een verklaring heb gevonden van mezelf.. Heel raar voelt dat eigenlijk. Ik ben nog heel erg op zoek naar een manier om een balans te vinden tussen alles. Ik lees verschillende tips, maar ben voor mijn gevoel nog te veel aan het uitzoeken. Wel lees ik over praktische tips zoals die edelstenen en aura Soma.. Mijn vraag was dan eigenlijk wat voor soort edelstenen hier het beste bij aansluiten, aangezien ik zelf nog zoekende ben naar wat er allemaal gaande is in mezelf en om me heen.
    ik vind het in ieder geval wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dit heeft en dit geeft me al wat meer rust dat ik niet gek ben. Dankjulliewel daarvoor!

    Like

  4. Hallo lies! ook ik ben hsp mooi toch zielsmens maar ga niet te veel zoeken in verklaringen en dat je jezelf verantwoordelijk voelt voor alles en iedereen komt dat men als hsp kwetsbaar is dus schiet je in het extreme maar dat geeft je geen zekerheid dit gaat steeds verder en verder en op den duur ben je opgebrand stel je grens ook al doe je twee positieven dingen per dag kijk daar naar en niet wat je fout doet ( leerproces ) het woord fout klinkt al negatief ook ik ben sfeergevoelig je kunt twee dingen doen als het niet goed is of je blijft zitten en krijgt een hoop stress of je zegt er wat van ook jij als hsp mag je mond open trekken oke je kunt niet alles naar je hand zetten maar wel je mening geven spring in het diepen en kijk waar je uitkomt. Luister eens naar ryan farish op youtube cry no more etc en laat je emotie gaan gr joop

    Like

  5. Hoi Lies, ik begrijp je vragen en onzekerheid maar al te goed. In het begin van mijn ontdekkingsreis zat ik ook vol vragen en zoekende op internet. Meestal zijn het algemene antwoorden waar men soms wel of niets mee kan in gevoel. Toch kan je er voor jezelf altijd iets eruit halen zoals boeken of van psychologen. Het mooiste is eigenlijk ervaringen en gevoelens van andere HSP-ers waar heel veel herkening bij jezelf terug gevonden kan worden, ook al is niet iedere hooggevoelige hetzelfde.

    Een prachtig boek waar ik zelf heel veel aan heb (gehad) is..”.Bewust-er-zijn” van Antoine van Staveren die zelf ook HSP en mensen hierin begeleidt, maar hoeft niet perse voor jou ook zo te zijn.

    Je vroeg om edelstenen die eventueel bij een HSP zou passen. Ook hierin is het belangrijk om naar je gevoel te luisteren en welke steen je aantrekt. Voor jou een paar kristallen uit gezocht.

    Labradoriet: beschermt

    Sugiliet: helpt om je eigen weg te gaan

    Bergkristal: reinigt je energie en geeft kracht

    Aquamarijn: geeft diepe rust

    Kunziet: beter omgaan met emoties

    Spirit Amethist: diep gevoel van geborgenheid en vertrouwen
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Op mijn blog staan ook artikelen over mijn eigen hooggevoeligheid, misschien herken je iets erin terug bij jezelf

    https://marreiki.wordpress.com/2013/12/16/hooggevoelig-korte-samenvatting/

    Mag ik je heel hartelijk bedanken voor je reactie en om te delen.
    Wil je meer weten? stel gerust je vragen 😉

    Like

  6. Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Vond het al spannend om dit zo voor het eerst te benoemen en daadwerkelijk op te schrijven.
    Fijn om te lezen dat dit herkenbaar is voor mensen. Het voelt wat minder alleen, want dat is iets wat ik vaak voel. Zelfs al sta ik in een zaal vol met mensen, kan ik me heel alleen voelen en duurt het een tijdje voordat ik echt op me gemak ben. Veel dingen worden nu steeds duidelijker.

    Joop, bedankt voor de tips over de muziek. Ik merk ook en dat heb ik al zolang ik me kan herinneren dat ik heel emotioneel kan worden van muziek. En grenzen aangeven is inderdaad iets waar ik heel erg mee bezig ben, maar wat me wel steeds een stukje beter af gaat.

    Marianne, jij ook super bedankt voor de reactie! En voor het uitzoeken van de kristallen! Naast het lezen ga ik daar eens mee beginnen, om te kijken of ik daar al wat rust en balans mee kan vinden.

    Hebben jullie ook ervaring met spirituele rituelen zoals magnetiseren of reikie? Heb hier namelijk ook wel eens voor gekeken, maar heb ook hier nog geen stap in (durven te) zetten.

    Like

    1. Graag gedaan Lies om je een stapje verder te helpen.
      Door het te delen en voor jezelf ga je nu (h)erkennen dat je hooggevoelig bent.
      Het alleen voelen al ben je met velen is omdat men je niet begrijpt. 20% van de mensheid is HSP en de rest niet, dus kunnen we niet verwachten dat we begrepen worden. Wel door te delen met andere HSP-ers kan er begrip ontstaan, zeker voor jezelf. Mede je alleen voelen kan ook komen omdat mensen een stempel op je leggen, men vind je vreemd, raar of anders en dat gevoel neem je mee als HSP. Daarom is het belangrijk om bij je eigen gevoel te blijven.

      Grenzen stellen is eigenlijk voor iedereen moeilijk, HSP of niet, hoewel voor ons wat moeilijker omdat we graag vreedzaam willen zijn zonder aan ons zelf te denken. Een eerlijke Nee tegen een ander is een eerlijke Ja tegen jezelf, omdat je achter je eigen gevoel en intuïtie durft te staan..

      Bij Categorie ”Hooggevoelig” staan nog veel meer teksten.

      Meditatie muziek geeft ook heel veel rust 😉

      Zelf ben ik Reikimaster, hoewel het meer een titel achter een naam is omdat het Reikipad begint na de laatste inwijding, je gaat je eigen pad op met wat je geleerd hebt. Reiki 1 +2 is prachtig om jezelf cadeau te geven. Om meer te lezen over Usui Reiki kun je eens gaan kijken bij Categorie ”Reiki”.

      Mocht je meer willen vragen, weten of delen? alles is welkom
      Bedankt nogmaals voor je reactie.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.