Levensveranderende goede voornemens


Oké. We weten allemaal dat goede voornemens niet werken. En toch ga je ze maken. Dus hier wat suggesties om je voornemens wél een kans van slagen te geven.

Goede voornemens die niet werken

Afvallen, productiever worden, minder drinken en meer bewegen. Het zijn de bekende goede voornemens waarvan we allemaal weten dat ze niet gebeuren. Maar waarom niet? Omdat het oplossingen zijn voor symptomen, in plaats van oplossingen voor problemen.

Het zijn voornemens die vragen om enorme aanpassingen in je dagelijkse gewoontes. En gewoontes verander je niet zomaar. Dus val je na een week of twee terug in je oude levensstijl, en is er niets veranderd.

Toch kun je ook voornemens hebben die wél werken.

Wie wil je worden?

In plaats van het vinden van oplossingen van problemen, kun je kleine gewoontes oppakken die je helpen in een positieve spiraal te komen. Simpele dingen die je kunt doen om je leven leuker te maken.

Hieronder vind je zes levensgebieden waarbinnen de meeste mensen zich graag ontwikkelen. Vervolgens vind je bij ieder levensgebied een super simpele gewoonte die je met weinig moeite ontzettend veel resultaat zal bieden.

Probeer niet je hele leven in één keer te veranderen. Focus je liever op de kleinste gewoontes die de grootste veranderingen teweeg brengen. Zodra die positieve spiraal eenmaal in gang is, gaat de rest bijna vanzelf!

1. Meer geluk

Wil je je in het nieuwe jaar gelukkiger voelen? Dan hoef je niet ver te zoeken. Richt je op dankbaarheid. Neem jezelf voor om vaker je dankbaarheid te uiten, zowel in jezelf als in het openbaar.

Schrijf bijvoorbeeld elke dag drie dingen op waarvoor je die dag dankbaar voor kon zijn. Of bespreek het dagelijks met je partner of een vriendin. Of wees dankbaar in jezelf, bijvoorbeeld iedere keer wanneer je in onder de douche staat.

De emotie van dankbaarheid is echt de makkelijkste manier om je direct gelukkiger te voelen. Voel je regelmatig dankbaar gedurende de dag, en je leven wordt magisch. Simpeler en leuker dan dit wordt het niet!

2. Meer succes

Als je succesvol wilt zijn in wat je doet, moet je stoppen met dertig dingen tegelijk te doen. Je hebt maar een beperkte hoeveelheid aandacht, energie, tijd en geld. Als je deze grondstoffen verspreid over teveel projecten, kun je nooit echt een verschil maken.

Focus je steeds op één belangrijk doel. Bepaal wat voor jou het meest belangrijk is, en ga dat doen. Lukt het écht niet om één doel te hebben? Weet dan dat minder in dit geval altijd beter is. Blijf dus je best doen om minder dingen tegelijk te doen gedurende het jaar. Je zult merken dat je steeds effectiever wordt, en je doelen steeds sneller bereikt.

3. Meer gezondheid

Wil je afvallen? Wil je fitter worden, minder ziek zijn, meer energie\ krijgen, een positievere levenshouding ontwikkelen en stralen in je lijf? Ja, dat wil je. Dat willen we allemaal! En toch richten de meeste mensen zich alleen maar op het verbranden van vet. Terwijl dat zo’n klein onderdeel is van een veel groter plaatje.

Wil je je gezondheid met weinig moeite verhogen? Beweeg dan richting onbewerkte voeding. Voeding die is gemaakt door moeder natuur, niet door mensen met een haarnetje in een fabriek. Eet veel meer groente, op allerlei manieren. Denk aan verse juices, groene smoothies, salades, roerbakgerechten en zelfs aan groente als gezond tussendoortje.

Maak je niet druk om wat je niet mag eten. Voeg gewoon meer natuurlijke voeding toe aan je eetpatroon. Je zult merken dat je automatisch minder trek krijgt in die bewerkte rommel. En ja, dan ga je je automatisch lekkerder in je vel voelen! En inderdaad, daar hebben we een geweldig boekje over geschreven.

4. Meer vrijheid

Vrijheid kent twee kanten. Aan de ene kant is er praktische vrijheid. Voldoende geld, vrije tijd, geen gebondenheid. Deze vorm van vrijheid is mogelijk, maar vaak lastig te bereiken. Zeker als je bijvoorbeeld kinderen hebt, of niet graag je eigen bedrijf opzet.

Er is echter die andere kant van vrijheid. De kant die veel mooier is, en bovendien makkelijker te realiseren. En dat is je innerlijke vrijheid. Hoe vrij je je van binnen voelt is belangrijker dan hoe vrij je daadwerkelijk bent.

Je voelt je direct vrijer wanneer je je zelfvertrouwen ontwikkelt. Wanneer je ontdekt dat je lekker mag zijn wie je bent, en dat je een gezonde dosis schijt mag hebben aan wat andere mensen willen of vinden. Werk gedurende het jaar aan jezelf. Vergroot je zelfvertrouwen, overwin angsten, werk aan je psychische problemen (bijvoorbeeld met behulp van een coach). Binnen enkele maanden zul je merken dat je je vrijer voelt dan ooit, ongeacht de hoogte van je bankrekening of het aantal vrije dagen dat je nog hebt.

Lees ook Vrijheid zit in je Hoofd – Niet in je Vakantiedagen voor meer leuke tips.

5. Meer liefde

We willen allemaal meer liefde in ons leven. Maar vaak vinden we het lastig om dat voor elkaar te krijgen, omdat ‘mensen’ ingewikkeld zijn. Maar laat me het simpel voor je maken. Zet vanaf nu de mensen in je leven op de eerste plek. Investeer in de relaties die je hebt, en leer ook nieuwe mensen kennen.

Durf te geven, durf de eerste te zijn die liefde deelt. Dat kan in de vorm van een gunst, gemeende complimenten, het uiten van je waardering of simpelweg door een luisterend oor te zijn.

Hoe beter je de mensen in je leven behandelt, des te beter ze jou zullen behandelen. Je zult merken dat je langzaam aan meer plezier haalt uit je vriendschappen, en dat je leven gevuld wordt met liefde en geweldige mensen.

6. Meer bewustzijn

Hoe verhoog je je bewustzijn het meest eenvoudig? Precies, door regelmatig te gaan zitten en je te richten op je ademhaling. Mediteren dus.

Meditatie is zó goed voor lichaam en geest, dat het haast bizar te noemen is dat we het niet allemaal elke dag doen (dat geldt ook voor mezelf). Het is letterlijk zo’n kleine moeite voor zoveel positieve ontwikkelingen, dat alleen het slikken van kalmeringspillen eenvoudiger is (en natuurlijk een stúk minder gezond).

Ga zitten. Adem in, adem uit. Breng je aandacht steeds terug naar je ademhaling, en verder niets. Je zult het gevoel hebben dat je het verkeerd doet. Dat hebben we allemaal. Je zult je ongemakkelijk voelen. Je zult willen opstaan. Allemaal prima. Gewoon blijven zitten en blijven ademen. Na een tijdje laat je ego je met rust, en na een paar dagen zul je merken dat je er zelfs van gaat genieten.

Door te mediteren word je milder, liefdevoller, gelukkiger, gezonder en vrolijker. Bovendien vergroot je je zelfkennis, kun je je problemen beter loslaten en verklein je je kans op allerlei psychische aandoeningen.

Een mooie gewoontes dus om op te pakken in het nieuwe jaar!

Kies jouw thema voor het nieuwe jaar

Wat wordt jouw thema voor het nieuwe jaar? Door te kiezen voor een thema, kun je een rode draad creëren in je leven. Stel geen specifieke doelen (zoals tien kilo afvallen), maar werk met een thema (zoals mijn gezondheid verhogen).

Op deze manier kun je gedurende het jaar regelmatig even terugkoppelen naar je thema, en zo je leven in de juiste richting duwen.

Bron: http://sochicken.nl/goede-voornemens?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Veel mensen gaan met goede voornemens het nieuwe jaar in. Ze beloven zichzelf van alles en nog wat en gaan er helemaal voor. Vergeten wordt dat men zichzelf een voornemen oplegt die achteraf niet waar gemaakt kan worden, beter is dan geen voornemen te doen. Wanneer het dan toch op je pad komt, ben je er helemaal klaar voor.

8 gedachten over “Levensveranderende goede voornemens

  1. Deze veelgemaakte fout zorgt er niet alleen voor dat je goede voornemens uitlopen op niets, maar ook dat je je zelfvertrouwen beschadigt. Lees hoe je deze veelgemaakte fout kunt voorkomen en je leven echt kunt veranderen.

    “Ik ben niet goed genoeg”

    De meeste goede voornemens klinken goed, positief en inspirerend. Je wilt een paar kilo afvallen, je wilt productiever worden, je wilt meer tijd doorbrengen met je familie. Mooie doelen om na te streven. En toch komen deze voornemens vaak van een ‘ongezonde’ plek. Een paar voorbeelden:

    Je wilt afvallen, want je vindt jezelf te dik. Je vindt jezelf lelijk, niet aantrekkelijk genoeg, en je wilt het vet kwijt zodat je je beter kunt voelen over jezelf.

    Je wilt productiever worden omdat je jezelf lui vindt. Je hebt het gevoel dat je te weinig bereikt, dat je niet succesvol genoeg bent, dat je meer moet doen, harder moet werken. Want zodra je dat doet, zul je je beter voelen over jezelf.

    Je wilt meer tijd met je familie doorbrengen omdat je je schuldig voelt. Schuldig dat je te weinig tijd neemt voor deze mensen die eigenlijk zo belangrijk voor je zijn. Dat gevoel knaagt aan je, en door meer moeite te steken in de familiebanden zal je schuldgevoel verminderen. En zodra dat gebeurt, zul je je beter voelen over jezelf.

    Veel goede voornemens komen vanuit het gevoel dat je niet genoeg bent. Dat je beter moet zijn, niet jezelf mag zijn. Dat je jezelf en je omgeving constant teleurstelt. Dat je moet veranderen om gelukkig te kunnen zijn.

    Het gevoel hebben dat je niet ‘genoeg’ bent, is schadelijk voor je zelfvertrouwen, je zelfbeeld, je levensgeluk, je relaties, je gezondheid, succes en alles wat ermee te maken heeft.

    Want weet je: Je bent perfect. Precies zoals je bent. Genoeg, meer dan genoeg.

    Op weg naar gezonde voornemens

    Merk je dat jouw goede voornemens voortkomen uit deze ‘ongezonde plek’? Neem dan de tijd om nieuwe voornemens te formuleren die geworteld zijn in de gezondere overtuiging “Ik ben goed zoals ik ben”. Enkele voorbeelden:

    “Ik ga in het nieuwe jaar beter voor mijn lichaam zorgen, omdat ik beter verdien. Ik houd van mezelf, en ik kies ervoor om mijn lichaam met liefde te behandelen. Ik gooi er geen rotzooi meer in, ik luister naar de signalen van m’n lijf en ik zorg ervoor zo goed als ik kan.”

    “Ik wil in het nieuwe jaar mijn dromen graag waarmaken. Niet omdat het moet, maar omdat ik het wil. Ik ben goed in wat ik doe en ik geniet van mijn werk. Ik gun mezelf het geweldige gevoel van accomplishment, en ik gebruik mijn werk om te leren en te groeien.”

    “Ik wil in het nieuwe jaar meer tijd, aandacht en liefde steken in de mensen die belangrijk voor me zijn. Niet omdat ik me schuldig voel, of omdat ik denk dat het moet. Maar omdat ik van deze mensen houd, en omdat ik ervan geniet om tijd met ze door te brengen. Ik accepteer ze zoals ze zijn, met al hun leuke en minder leuke kanten. Als relaties niet werken, als we er niet allebei gelukkiger van worden, dan laat ik deze mensen gaan zodat zij hun eigen weg kunnen gaan.”

    Goede voornemens die voortkomen uit een gevoel van zelfliefde en zelfcompassie zijn krachtiger, effectiever en blijvender. De kans dat je deze voornemens omzet in realiteit is een stuk groter. En als dat gebeurt, zal het je levensgeluk ondersteunen in plaats van ondermijnen.

    Dus ja, je bent goed genoeg

    En ik weet dat je me niet gelooft. Want jij weet precies op te noemen wat er allemaal mis met je is. Maar weet je wat? Iedereen mens denkt dat er van alles mis is met zichzelf, dat geldt ook voor mij. Je bent niet perfect op de manier zoals perfectie ons wordt aangeboden via de media. Je bent perfect in de zin dat je goed bent zoals je bent. Dat je een mens bent, met al je ‘gewenste’ en ‘ongewenste’ eigenschappen. Helemaal prima, goed zoals het nu is.

    En je wilt dingen veranderen, en dat is prima. En je zult dingen veranderen. Het is alleen de vraag vanuit welke motivatie. Doe je best om te veranderen vanuit zelfliefde, dan zul je merken dat je leven steeds mooier wordt, en dat je steeds dichter bij die waarheid komt: Dat jij helemaal goed bent zoals je bent.

    Gelukkig nieuw jaar!

    Bron: http://sochicken.nl/foute-voornemens

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.