Accepteer wie je bent


 

 

Accepteer wie je bent
Je bent niet de beste, noch de slechtste. Niet de slimste, noch de domste. Niet de oudste, noch de jongste. Niet de knapste, noch de lelijkste. Net zoals de meesten van ons. Op je eigen manier ben je uniek en heb je kwaliteiten in een verhouding die niemand anders zo heeft. Je hoeft dus ook niet fundamenteel te veranderen. Net als wij allemaal faal je soms of doe je iets niet goed. Maar je bevindt je in goed gezelschap: namelijk iedereen op deze planeet. We maken allemaal fouten, dat hoort er nu eenmaal bij. Je hoeft geen Nobelprijs of een Olympische medaille te winnen. Kortom, zoals je bent, ben je prima. Jezelf oké vinden is een geweldige manier om je zelfvertrouwen te verhogen.

Wees niet te kritisch naar jezelf
Als je loslaat dat je altijd alles perfect moet doen of zelf perfect moet zijn, schakel je jouw interne kritiek uit op het moment dat het niet perfect blijkt te lopen. Deze zelfkritiek ondermijnt je zelfvertrouwen. Perfectionisme verlamt altijd.

Natuurlijk heeft iedereen een intern stemmetje dat hem of haar waarschuwt en suggesties geeft. Maar dat is wat anders dan een dictator die je continue klein houdt en zegt dat je nooit goed genoeg bent. Pak deze kleine dictator op en gooi hem uit je gedachten! En huur iemand in die beter voor je zorgt, die je complimenten geeft en je regelmatig laat zien wat je wel goed doet. Wees wat aardiger voor jezelf. Je bent het waard!

Vertrouw op je gevoel
Je gevoel is de verbinding met je diepste zelf. Dus de echte jij, zonder alle extra lagen die je in de loop der jaren hebt opgebouwd door negatieve ervaringen, angsten, de maatschappij, gebroken relaties, enzovoort. Je pure zelf. Dit zelf weet heel goed wat je wilt en wie je bent. En dit houdt geen rekening met die angsten, die je anders zo belemmeren.

In contact komen met je gevoel betekent dan ook dat je je interne kompas niet uit handen geeft, maar zelf bepaalt waar je naartoe wilt. Luisteren naar je gevoel doe je door jezelf vragen te stellen als: ‘Wat wil ik nu echt?’ ‘Welke beslissing voelt het beste?’ Het antwoord is afkomstig uit je diepere zelf en zal je nooit teleurstellen. Door te luisteren naar je gevoel en dat ook te volgen, leer je te vertrouwen op jezelf en ontwikkel je dus zelfvertrouwen!

Blijf trouw aan jezelf
Probeer je niet anders voor te doen dan je bent. Zoals iemand ooit zei: ‘Ik kan maar één ding heel erg goed en dat is mezelf zijn.’ Dus blijf jezelf en houd rekening met wie jij bent en wat jij wilt. Je wilt toch je eigen leven leiden, niet het leven van iemand anders? Maak dan ook de keuzes die voor jou de beste zijn. De beslissingen die jou verder helpen en waar jij je goed bij voelt. Dat betekent dat je soms nee moet zeggen en dat je anderen daardoor teleurstelt. Maar als je iedereen tevreden wilt houden, zijn de anderen allemaal tevreden en wie niet? Precies, jij! Dus blijf trouw aan jezelf.

Hoe positiever je bent over jezelf, hoe meer je luistert je gevoel, hoe meer je jezelf accepteert en hoe trouwer blijft je aan je eigen wensen en gevoelens, hoe groter je zelfvertrouwen wordt.
Zelfvertrouwen is niet iets magisch: iedereen kan het ontwikkelen en iedereen verdient het. Ook jij.

Bron: http://www.hoedoe.nl

 

Overgang, klachten en oplossingen.


OVERGANG, KLACHTEN EN OPLOSSINGEN

OVERGANG/MENOPAUZE
Als ik kijk naar het aantal consultaanvragen dan valt het onderwerp ‘overgang’ toch zeker in de top drie. Zeer veel vrouwen ervaren klachten tijdens deze periode in het leven. De menopauze staat voor de laatste menstruatie doordat de voorraad vruchtbare eicellen op is (gemiddelde leeftijd 51 jaar, maar dit kan ook beduidend vroeger in het leven gebeuren) of door medisch ingrijpen.

Bij veel vrouwen is voor de menopauze een hormonale instabielere fase gaande en na de menopauze kan het lichaam ook erg op zoek zijn naar een stabiel hormonaal evenwicht. De meeste klachten vinden plaats tijdens deze fases, ook wel de overgangsfase genoemd die wel 5 tot zelfs 10 jaar kan duren. Uiteindelijk komt er een hormonale stabielere situatie na de overgang waarbij de meeste klachten verdwenen zijn.

OVERGANG, KLACHTEN EN OORZAKEN
In de overgang worden de diverse klachten die op kunnen treden veroorzaakt door daling van en schommelingen in het oestrogeenlevel. Ook het progesteronlevel verandert sterk omdat dit hormoon normaalgesproken piekt na de eisprong (die na de menopauze niet meer plaatsvindt). Doordat het hormoon oestrogeen gaat dalen treedt er een lichte vermannelijking op, omdat het mannelijke hormoon testosteron na de overgang relatief hoger wordt ten opzichte van oestrogeen.

De bekendste klachten tijdens de overgang zijn:

Opvliegers
Relatief minder vet op de benen maar meer op de buik (mannelijkere vetverdeling)
Stemmingswisselingen
Concentratieproblemen
Nachtzweten
Pijnlijke gewrichten
Droge huid
Gewichtstoename, vooral door toegenomen eetlust (en een lichte vertraging van de stofwisseling door vermindering actief schildklierhormoon T3)
Dunner en droger haar
Botontkalking
De belangrijkste oorzaken van deze klachten zijn:

Ten eerste wordt tijdens de overgang de oestrogeen lager, maar dit level is nog niet stabiel. De schommelingen in oestrogeenlevels veroorzaken klachten.
Progesteron daalt relatief nog meer dan oestrogeen, omdat progesteron na de eisprong piekt en de eisprong niet meer plaatsvindt na de menopauze. Er is dus nog steeds sprake van oestrogeendominantie (zie boek De Hormoonfactor) met de bijbehorende symptomen.

OVERGANG, OPLOSSINGEN
Hoe de klachten te verminderen:

Het is zeer opvallend dat bij veel natuurvolkeren de overgang en de bijbehorende klachten nauwelijks bekend zijn. Het is zowieso dus aan te bevelen dicht bij de natuur te blijven, qua voeding en verdere levensstijl. De basis Hormoonfactorvoeding kan al veel effect hebben. Daarnaast:

– Verbeteren van de insulinegevoeligheid en darmwerking
– Verlagen van het vetpercentage en de verminderingen van ontstekingen hebben een stabiliserend effect op de vrouwelijke cyclus
– Verminderen oestrogeendominantie

Naast de voeding is ook de reductie van stress ontzettend belangrijk. Stress kan overgangsklachten verergeren en de overgangsklachten kunnen de slaap bemoeilijken en zo kun je in een negatieve spiraal terecht komen.

Naast deze basisaanpak die eigenlijk voor iedere leeftijd optimaal is zijn er ook een aantal symptoombestrijders om in te zetten (op oestrogeen- en progesteronniveau), vooral wanneer de klachten zeer heftig zijn.

Op oestrogeenniveau

Het verminderen van schommelingen in oestrogeen zijn op meerdere manieren te beinvloeden met medicijnen en supplementen van licht naar zwaar:

MACA: Maca is een superfood die als adaptogeen kan werken, wat wil zeggen dat het de pieken en dalen in het oestrogeen wat kan afvlakken. Bij sommige vrouwen vermindert dit de klachten.

Fyto-oestrogenen: Fyto-oestrogenen zijn plantaardige stoffen die op oestrogeen lijken, maar die een beduidend zwakkere werking hebben. Fyto-oestrogenen komen van nature voor in onder andere soja, hop, en rode klaver. Bij overgangsklachten gaat het vooral om hoog geconcentreerde fyto-oestrogenensupplementen die een effect kunnen genereren. Bij een hoog oestrogeen kunnen ze de receptoren voor oestrogeen blokkeren, en bij een laag level van oestrogeen kunnen fyto-oestrogenen de oestrogene werking juist versterken. Ook door deze stoffen wordt dus het oestrogeenlevel stabieler en na de overgang vaak net iets hoger.

Bio-identieke oestrogenen in gelvorm (doktersrecept niet regulier): Dit is hetzelfde oestrogeen als in het lichaam aangemaakt wordt en via een gel die op goed doorbloede plaatsen gesmeerd wordt kan deze door het lichaam opgenomen worden. Let op: Oestrogeen zorgt voor celdeling en progesteron voor celafsterving. Om de kans op de groei van bepaalde kankersoorten zoals borstkanker bij het smeren van oestrogenen te verminderen is het verstandig ook de tegenhanger progesteron te smeren. Dat de kans op kanker groter wordt is eigenlijk alleen aangetoond bij chemische oestrogenen.

Chemische oestrogenen voorgeschreven door de reguliere arts: Deze oestrogenen zijn anders dan het natuurlijke oestrogeen en werken meestal nog sterker. Verhoogd risico op het ontstaan van borstkanker is aangetoond bij dit medicijn als dit lange tijd voorgeschreven wordt in combinatie met chemische progesteron. Bij zeer ernstige klachten kan dit soms een redmiddel zijn, maar let op met chronisch gebruik. Bio-identieke progesterongel bijsmeren is aan te bevelen.
Op progesteronniveau

Ook is de verhouding tussen oestrogeen en progesteron van belang. Na de menopauze is er geen eisprong en dus zal progesteron geen pieken meer vormen en beduidend lager zijn. De rol van de bijnier in de aanmaak van progesteron wordt nu een stuk groter. Het is dus van belang een bijnieruitputting te voorkomen omdat het progesteronlevel dan nog lager wordt. Burnout en overgang gaan niet goed samen.

Het verhogen van de progesteron kan oestrogeendominantie en klachten verminderen. Hiervoor kunnen de volgende middelen ingezet worden van licht naar sterk:

Bioidentieke progesterongel (vrij verkrijgbaar via internet)
Utrogestan in pilvorm: Dit is niet bio-identiek en werkt sterker dan progesterongel. Let op: Bij mensen met candida-overgroei in de darm kan deze schimmel nog harder gaan groeien.

Voor meer informatie is het boek menopauze van Dr Lee een aanrader. U kunt ook een afspraak maken voor 1 op 1 advies via info@dehormoonfactor.nl

Gezonde groet,
Ralph Moorman

Bron: http://www.dehormoonfactor.nl/overgang-klachten-en-oplossingen.

————————————————

 

Totemdier/ Honingpotmier..


 

 

Honingpotmieren hebben een speciaal soort werksters die hun achterlichaam kunnen laten opzwellen tot het formaat van een flinke kers en daarin kunnen zij voedingsstoffen opslaan voor de rest van de mierenkolonie. Een soort levende voorraadkast dus. Deze mieren leven vooral in woestijnen.

Een mier is een teamspeler, hij weet als geen ander dat als elk teamlid de aan hem toevertrouwde taak volbrengt het team zal slagen. Als er een obstakel is zal de mier zich niet laten weerhouden, hij gaat er overheen, er langs of er onderdoor.. de mier laat zich niet stoppen.

Wanneer de mier als totemdier in je leven verschijnt zou je je moeten afvragen of er misschien in jouw leven ook iets speelt waar je beter anderen bij zou kunnen betrekken.

http://www.catharinaweb.nl/sjamanisme

Osho, onschuld en onwetendheid


 

Het is een zonde als je niet van het leven geniet

Over Onschuld en Onwetendheid

En het kind is de meest geschikte persoon hiervoor, omdat het nog niet belast is met kennis, met godsdienst, met opvoeding, nog niet belast is met allerlei onzin.

Het kind is onschuldig. Maar helaas is zijn onschuld veroordeeld als onwetendheid. Onwetendheid en onschuld hebben iets gemeen, maar ze zijn niet hetzelfde. Onwetendheid is ook een toestand van niet-weten, net zoals onschuld. Maar er is ook een groot verschil, dat tot nu toe door de hele mensheid over het hoofd is gezien. Onschuld heeft geen idee van kennis, maar ook geen verlangen kennis te verkrijgen.

Onschuld is volkomen tevreden, voldaan. Een klein kind heeft geen ambities, het heeft geen verlangens. Het gaat zo totaal op in het moment: een vliegende vogel houdt zijn oog zo totaal gevangen, gewoon een vlinder, de prachtige kleuren ervan en het is verrukt; de regenboog in de lucht en het kind kan niet begrijpen dat er iets kan zijn wat meer van belang is, rijker is dan deze regenboog. En de nacht vol sterren, sterren en nog eens sterren…

Onschuld is rijk, vol, puur.
Onwetendheid is arm, een bedelaar ze wil dit en dat, wil kennis vergaren, aanzien hebben, rijk zijn, machtig zijn. Onwetendheid bewandelt het pad van verlangen. Onschuld is een toestand zonder verlangens. Maar omdat ze beide geen kennis hebben, verkeren we in verwarring over hun betekenis. We hebben als vanzelfsprekend aangenomen dat beide hetzelfde betekenen. De eerste stap op weg naar de kunst van het leven is het creëren van een scheidslijn tussen onwetendheid en onschuld. Onschuld moet gesteund, beschermd worden, want het kind heeft de grootst mogelijke schat meegebracht, de schat die de wijzen na zware inspanning vinden. De wijzen hebben gezegd dat ze weer kinderen worden, dat ze wedergeboren zijn.

In India noemde de echte brahmaan, hij die echt weet, zichzelf `dwisj’, tweemaal geboren. Waarom tweemaal geboren? Wat is er met de eerste geboorte gebeurd? Waar is de tweede geboorte voor nodig? En wat wint hij bij de tweede geboorte? Wat bij de eerste geboorte beschikbaar was, maar door de maatschappij, de ouders, de mensen om hem heen verpletterd, vernietigd is, wint hij bij de tweede geboorte.

Elk kind wordt volgepropt met kennis. Zijn eenvoud moet op de een of ander wijze uit de weg geruimd worden, want eenvoud zal hem in deze wereld vol competitie niet verder helpen. In de ogen van de wereld maakt zijn eenvoud hem een onnozele hals.

Zijn onschuld zal op alle mogelijke manieren uitgebuit worden. Bang voor de maatschappij, bang voor de wereld die we zelf hebben geschapen, proberen we ieder kind slim, listig, geleerd te maken, om in de categorie van de machthebbers te vallen, niet in de categorie van de onderdrukten en machtelozen. En als een kind eenmaal in de verkeerde richting groeit, gaat hij op die manier voort, zijn hele leven gaat hij in die richting verder.

Zodra je doorhebt dat je het leven hebt misgelopen, is onschuld het eerste dat je moet zien terug te krijgen. Laat al je kennis vallen, vergeet je geschriften, vergeet je godsdiensten, je theologieën, je filosofieën. Wees een pasgeboren kind, word onschuldig en je hebt het in eigen hand. Ontdoe je geest van alles wat jou door anderen is gegeven, je ouders, leraren, universiteiten. Zorg dat je het kwijt raakt. Wees opnieuw vol eenvoud, wees weer een kind. En dit wonder is mogelijk door meditatie.

Meditatie is niet anders dan een vreemde chirurgische methode die je lossnijdt van alles wat niet van jou is en alleen dat laat zitten wat jouw authentieke wezen is. Meditatie verbrandt al het andere en laat je naakt achter, alleen onder de zon, in de wind. Het is alsof je de eerste mens bent die op aarde is neergedaald, die niets weet, die alles moet ontdekken, die een zoeker moet zijn, die op levensreis moet gaan.

www.osho.com

Gedachtenkracht en wilskracht


 

 

 

Wilskracht is de kracht van de wil, en geestkracht is de kracht van de geest zelf. Dat is iets anders. Wilskracht kost moeite. Als je iets wilt (lijnen bv) dan moet je constant je wilskracht inschakelen. Verslapt je wilskracht dan gaat het direct fout. Geestkracht is iets heel anders. Geestkracht is gebruikmaken van de kracht van het bewustzijn. Geestkracht is zonder moeite en zonder strijd. Heel ontspannen. Met geestkracht zet je iets in gang dat daarna blijft doorgaan. Je hoeft niet constant alert te blijven. Je doet met je geestkracht een ‘bestelling’ (afvallen, andere baan, zelfvertrouwen) en wacht rustig en vol vertrouwen op het moment dat het er zal zijn. Want je weet dat het komt.

Wilskracht ken je wel. Dat had je als kleuter al. Als je bedenkt dat je uit verschillende deelpersoonlijkheden bestaat dan begrijp je dat je ook tegenstrijdige willen hebt. Je wilt nú aan het werk maar je wilt ook nú luieren. De kracht van de wil is vaak gericht tégen iets anders. Wilskracht voelt als strijd. Strijd tegen de tegengestelde wil in je, of strijd tegen je omgeving. Door wilskracht gaan je vuisten ballen en je kaken klemmen, het geeft spanning. Als je je machteloos voelt dan is het juist de wilskracht die zich daartegen verzet en die je hele lichaam laat verkrampen.

Geestkracht is: gebruik maken van de kracht van gedachten. Gedachten zijn krachten. Elke gedachte heeft een trilling. Elke gedachte is een boodschap met een lading energie. Elke gedachte heeft een uitwerking op jou en op je leven. Want iedere gedachte heeft de neiging werkelijkheid te worden. Als je denkt: “ik voel me ziek”, dan word je ook ziek. Als je denkt: “Ik kan dit niet”, dan zal het ook niet lukken. Hoe meer je bewustzijn is gefocust op één gedachte, hoe sterker de kracht van die gedachte is. (Dus als je tegenstrijdige gedachten hebt bereik je niets. Als je iets heel graag wilt, maar je gelooft niet dat je het zult krijgen, dan gebeurt er niets.)

Alles op aarde gaat volgens natuurwetten, alles in de geest gaat volgens geestelijke wetten. Als je die wetten kent, kun je er gebruik van maken. Geestelijke wetten zijn bijvoorbeeld.
•Iedere gedachte heeft de neiging werkelijkheid te worden.
•Wat je uitstraalt trek je aan.
•Waar je aandacht aan geeft, groeit.
•Wat je visualiseert wordt werkelijkheid.

Visualiseer een positieve werkelijkheid en het zal worden zoals je je het voorstelt. Zie jezelf staan, zelfbewust, krachtig, liefdevol, doelbewust, mooi, stralend, volhardend, precies zoals je zou willen zijn. Dan voel je je ook zo. Dan bén je het ook!

Positief denken dus! Vervang negatieve gedachten door positieve! Vervang je oude overtuigingen door nieuwe, positieve! Gooi alle twijfel en tegenstrijdige gedachten eruit en focus je op één positieve gedachte. Niet zozeer concentreren maar focussen, de aandacht erop blijven richten. Misschien heb je een heel klein beetje wilskracht nodig om de aandacht erbij te houden, maar de rest gaat vanzelf!

 

 

Tips:

•Visualiseren is de krachtigste techniek om geestkracht te gebruiken. Heb je moeite met visualiseren? Je hoeft het niet allemaal in geuren en kleuren voor je te zien, heel vaag in je achterhoofd is ook goed.
•Visualiseren kun je oefenen door je afwisselend een rode cirkel, een geel vierkant en een groene driehoek voor te stellen. En natuurlijk mag je afwisselen en creatief zijn (sinaasappel, banaan en peer is ook goed). Oefen niet te lang en probeer niet te concentreren maar hou het heel ontspannen. Liever 10 x 1 minuut dan 1 x 10 minuten.
•Een andere techniek voor geestkracht is affirmeren. Je neemt een positieve zin en zegt die in gedachten of hardop tegen jezelf. Bv “Ik kan het” of “Ik ben goed zoals ik ben” of “Ik houd van mijzelf”. Laat deze zin in je achterhoofd blijven zoals een liedje in je hoofd kan blijven hangen.
•Belangrijk bij geestkracht is dat je er vertrouwen in hebt dat het ook gaat gebeuren. Hoe meer ervaring je ermee opdoet, hoe sterker dat vertrouwen wordt. Begin maar met kleinere dingen en laat je verrassen! Als je visualiseert dat je morgen een miljoen wint is de kans groot dat je het diep van binnen niet gelooft. En dan gebeurt er dus niets. Klein beginnen!
•Kijk eens terug in je leven. Het huis waarin je woont, de partner of de baan die je hebt/had zijn toch eigenlijk vrij toevallig op je weg gekomen? Op dezelfde manier kan alles wat je nodig hebt ‘toevallig’ naar je toekomen. En komt het niet, dan is dat misschien omdat er iets ánders, mooiers onderweg is naar jou toe. Iets dat nog beter bij je past dan dat waar je op hoopt.

Jackelien Cerrone, Leven in Licht.nl

De vijf elementen van de Chinese geneeskunde


 

 

De vijf elementen van de Chinese geneeskunde

 

De vijf elementen van de Chinese geneeskunde

In de Chinese geneeskunde wordt alles ingedeeld volgens de vijf elementen. Hout, vuur, aarde, metaal en water. Alles in de natuur en de mens valt onder één van deze elementen. Alles is constant in beweging, maar wel volgens hetzelfde patroon. Ontstaan, groei, bloei, verval en afsterven. Denk maar aan de seizoenen. Vijf fasen die geschakeld zijn en dus ook invloed hebben op elkaar. Wordt één van deze fasen verstoord, dan heeft dat effect op de volgende. Zo ook in de mens …

Om energie te vormen heb je eten, drinken en zuurstof nodig. Bij de aarde horen je maag en je milt die vooral zorgen voor het verteren en transporteren van voedsel. Wat je eet is uiteraard ook belangrijk maar als je maag/milt niet goed werken, worden de voedzame delen gewoon niet goed opgenomen. Je spijsvertering werkt slecht wat invloed heeft op je gewicht wat zal gaan schommelen. Vooral je spieren en zachte weefsels worden gevoed door het element aarde. Ook mentaal heb je voeding nodig, gedachten moeten verwerkt worden.

De eigenschappen die horen bij dit element zijn moederen en zorgen, piekeren en malen, verzamelen van aardse dingen. De kleur geel en de smaak zoet zijn typeren. Een voor of afkeer van deze dingen is al veelbetekenend. Als je aarde element verstoord is, zal vermoeidheid het eerste teken zijn. Je concentratie en geheugen gaan haperen en je voelt je onrustig van binnen maar bent traag in je bewegingen. Je gaat overmatig eten om het tekort aan te vullen. Je hebt medelijden met jezelf en klaagt veel. Je voelt je hulpeloos, afhankelijk, wordt overbezorgd voor anderen en vergeet jezelf. Je voelt je niet thuis in je eigen lijf of huis. Onzeker zonder stabiel centrum. Herken je dit?

Wat kun je hier zelf aan doen?

Eet of drink niet te koud en eet geen rauwe groenten. Je maag kun je vergelijken met een pan soep. Voordat je maag voedsel verwerkt, moet het op een bepaalde temperatuur gaar zijn. Dit verwarmen kost energie en dus zoveel meer bij producten uit de koelkast. Help je maag een handje door ieder hapje heel goed te kauwen. Geen suiker en zuivel.

Veel zoetigheid verzwakt de milt. Een verlangen naar zoet duidt ook op een miltprobleem. Koolhydraten zijn vaak ook zoet dus beter vermijden.

Koemelkproducten maken dat je veel vocht vast gaat houden, omdat je milt dit soort vocht niet goed kan verwerken.

Let op HOE je eet.

Geniet van je eten. Neem de tijd en ga ervoor zitten. Drink weinig en zeker niet te koud. Eet niet teveel en liever regelmatig kleinere porties. Rust een half uurtje na het eten.

Beweging. Alles waar je je armen en benen veel bij gebruikt. Wandelen, zwemmen,tai chi en yoga zijn aan te raden. Kies niet iets wat je teveel energie kost. Een massage doet ook wonderen.

Voedt je hersenen. Lees een boek of zoek een uitdaging in iets wat je heel interessant vindt. Zoek ongedwongen gezelligheid op bij vrienden of familie, als je dit leuk vindt natuurlijk.

Ga lekker de tuin in en zorg voor de aarde. Met je handen in het zand wroeten doet wonderen!

http://inzichtkrijgeninjezelf.nl/gezondheid/de-vijf-elementen-van-de-chinese-geneeskunde/