De ui


 

*Tijdens de spirituele zoektocht gelooft het ego dat het, net als bij een ui, lagen van zichzelf moet weg pellen om zo bij zijn ware versie uit te komen.

Als we spiritueel rijp zijn, dan realiseren we ons dat we nooit een ui zijn geweest. Die ui was een droom.

Bron: onbekend

Paradijs


osho.jpg

Osho
De mens is reeds waar hij moet zijn, waar hij verondersteld wordt te zijn. De mens is in het paradijs. De hof van Eden werd nooit verlaten, niemand kan je eruit verbannen. Maar je kan in slaap vallen, je kan over duizenden dingen beginnen te dromen. Dan worden die dromen jouw werkelijkheid en de realiteit vervaagt stilaan en wordt onwerkelijk.

Tips voor minder angst


10 tips voor minder angst

Geplaatst op 1 oktober 2012 | Door Juglen Zwaan

Elk mens kent angstige momenten, maar wanneer angst de overhand krijgt leidt dit tot een ongezonde situatie. Daarom hier 10 tips om je angst te verminderen zodat je minder bang bent om ja te zeggen tegen het leven.
Slaap voldoende
Een uitgeruste geest is stabieler en kan meer dragen dan een vermoeide geest. Je hersenen en hormonen zijn meer in balans met een portie goede nachtrust. Heb je moeite om in slaap te komen? Doe dan ontspanningsoefeningen en neem een beetje van het mineraal magnesium, en je zal de slaap eerder vatten.

Eet gezond
Een gezond lichaam dat goed gevoed is, zal de hersenen kalmeren en angsten verminderen. Kies voor weinig suiker, alcohol en chocolade. Richt je meer op gezonde vetten en eiwitten, omdat deze het hormonale stelsel stabiliseren. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan tryptofaan kalmeren het zenuwstel, dus eet voldoende kaas, noten, gevogelte, zalm, ei, bananen en aardappels. Goede multivitamine supplementen kunnen tekorten aanvullen en speciale kalmerende supplementen zoals melatonine, SAM-e, 5HTP, kamille, Ginkgo Biloba, Hop, Ginseng en Sint-janskruid kunnen helpen de angsten in toom te houden.

Leer goed te ademen
Door rustig te ademen, vertel je het lichaam en het hart, dat de situatie goed is en onder controle. Een rustige ademhaling geeft je lichaam voldoende zuurstof, waardoor paniekaanvallen verminderen. Probeer diep vanuit de buik te ademen zodat de longen optimaal gevuld worden met zuurstof.

Laat je leiden door nieuwsgierigheid
Eén van het sterkste tegengif tegen angst is wel nieuwsgierigheid. Wanneer je nieuwsgierig bent, wint de interesse en gaat hier de aandacht heen. Je aandacht kan maar op één plek tegelijk zijn, dus voed je nieuwsgierigheid in plaats van je angsten.

Accepteer je emoties
Elk mens kent gevoelens, waaronder angst. Welk gevoel er ook tot je komt, laat het zijn. Wanneer je ermee aan de haal gaat, wordt het groter en groter en bestaat de kans dat het je in de greep gaat krijgen. Zie emoties als wolken in de lucht: ze komen en gaan.

Doe ontspanningsoefeningen
Door te mediteren, bewust te ademen of bewust te ontspannen, zullen er minder stresshormonen in het lichaam komen. Sterker nog: er zullen neurotransmitters worden aangemaakt die je kalmeren. Een ontspannen lijf is de basis voor een stabiel gevoelsleven.

Ga bewegen
Als je gaat bewegen komen je lichaam en geest beiden in beweging en dat kan je gedachtes op een ander spoor zetten. Tijdens het sporten worden er tal van feel-good stoffen aangemaakt waardoor je jezelf meer kunt ontspannen en je minder angstige gedachtes hebt.

Ga de confrontatie aan
Angsten kunnen ons echt in de greep houden, maar zijn deze angsten wel terecht? Onderzoek dit en probeer de confrontatie aan te gaan met de angst. Heel vaak blijkt dat de angst in ons hoofd veel groter is geworden dan eigenlijk terecht was.

Voed het positieve
Waar je aandacht aan geeft, dat groeit. Als je de hele dag met je angsten bezig bent, dan worden ze groter en groter. Vraag jezelf af wat je echt wilt in het leven. Waar word je enthousiast van? Bedenk dat het leven eindig is en zou je op je sterfbed geen spijt hebben van een leven vol angst?

Denk minder
Onze gedachten hebben een directe invloed op het lichaam, net zoals het lichaam een directe invloed heeft op de gedachtes. Probeer je gedachten daarom te sturen naar het positieve zodat je lichaam daar ook positief op kan reageren. Vind je het moeilijk om positief te denken? Stel jezelf dan positieve vragen zoals: wat wil ik echt? Wat kan ik wel doen? Waar liggen mijn kwaliteiten? Wie zoekt zal vinden. Wat ook kan helpen is creatief bezig zijn, waarbij je de tijd vergeet. Puzzelen, pianospelen, lezen of kletsen met anderen, zijn prima manieren om uit je hoofd te komen en in het leven!
Een online programma tegen angsten kun je vinden op: AngstOverwinnen.com

Zelfcompassie test


 

Compassie voor anderen kent bijna iedereen wel, maar compassie voor jezelf voelen is een andere kant van het verhaal. Leuk om voor jezelf te testen hoeveel compassie je voor jezelf kunt voelen. Natuurlijk zelf ook een test gedaan en verbaasde me wat over mezelf.

http://tests.psychologiemagazine.nl/Persoonlijkheid/Test%20zelfcompassie

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Natuurlijk zelf ook een test gedaan en was wat verbaasd over mezelf.

Uitslag eigen test

121-168: zeer hoge score op zelfcompassie In vergelijking met anderen heeft u een zeer hoge score. U kunt mild zijn voor uzelf en beseft goed dat iedereen tekortkomingen heeft. Knap dat u zo goed kunt relativeren.

Compromissen


Het woord ‘compromis’ komt veel op m’n pad de laatste tijd, gezien mijn filosovise aanleg natuurlijk even naar de diepgang achter het woord gekeken en gevonden. Hoewel niet zo’n lange tekst die doorkwam, is soms kort voldoende en krachtig.

Compromissen

Een mens verdient veel beter dan men ontvangt. Wanneer je veel tekort gedaan wordt, komt dat ook omdat je altijd genoegen nam met wat je kreeg.

Toch kan je veel meer krijgen indien je een keer leert om geen compromissen te sluiten met jezelf of anderen, dat verzwakt je zelfvertrouwen en kracht.

Kijk naar wat je echt wilt en je echt verlangt en probeer je dromen en realiteit waar te maken. Geef altijd aan dat je met minder geen genoegen neemt. Je bent het waard, je verdient het.

Weet dat je altijd het beste verdient, al voelt dat soms niet zo…geef je idealen nooit uit handen. Want de valkuil bij  compromissen afsluiten is, dat je niet precies weet wat je zelf wilt bereiken. Doorgaans krijg je niet wat je wilt, maar hetgeen je op dat moment nodig hebt.

Voor wie die niet wat compromis is…een soort overeenkomst, een akkoord afsluiten, hetzij met jezelf of anderen.

Marianne

7 doodzondes


 

                       Zeven doodzondes die wel goed voor je zijn

Lui zijn hoeft helemaal geen doodzonde te zijn. Soms is het juist goed voor je.

 

We hebben allemaal wel eens gehoord van de ‘zeven doodzondes’. Een uitdrukking dat suggereert dat we een serieus gebrek in ons karakter hebben en dat daden die voortkomen uit dit gebrek een dodelijk gevolg zou kunnen hebben. Maar een zogenaamde doodzonde hoeft niet per se negatief te zijn. Het zou ook kunnen leiden tot geluk.

 

Lust gaat over passie, het nastreven van iets, vaak zonder logica. Om je doel te bereiken, kost niets je teveel moeite en ontbreekt het je nooit aan motivatie. Lust kun je dus goed gebruiken om gelukkig te worden.

 

Gulzigheid geeft geluk voor korte tijd en heeft op lange termijn vaak nadelen. Maar dat hoeft niet. Geniet van wat je hebt en verlang gerust naar meer. Maar zorg ook dat je gelukkig kunt zijn zonder al die spullen.

 

Hebzucht hoeft niet per se slecht te zijn: het is maar waar je hebberig in bent. Wanneer je bijvoorbeeld hebberig bent op het gebied van gezondheid, lachen of liefde, kun je nooit teveel willen.

 

Soms is het goed om lui te zijn. Zou je eigenlijk de was moeten strijken, maar heb je veel te weinig energie? Dan is een avondje lui in bad waarschijnlijk het beste voor je op dat moment.

 

Toorn en woede zijn niet zo schadelijk als je zou denken. Het is soms beter om een uitbarsting te hebben, dan alles op te kroppen. Dat levert op de langere termijn vaak alleen maar meer ellende op.

 

 Jaloezie…Als je altijd denkt dat het gras groener is bij de buurman, kunnen we je uit de droom helpen: dat is het niet. Die persoon heeft vaak net zoveel ellende als jij hebt. Maar soms is jaloezie goed: het laat je harder werken om ook dat groene gras te bereiken. Toch is het belangrijk om perspectief te houden en jezelf niet te verliezen in het jaloerse gevoel.

 

Trots wordt pas een probleem als het richting arrogantie gaat. Maar je mag best trots zijn op wat je hebt bereikt. Je hebt het tenslotte niet voor niets gedaan.

 

Bron: Huffington Post

Meester Morya


 

Morya th Volle maan boodschap Meester Morya voor 28 November 2012Meester Morya,

 

Het is goed om in je leven af en toe eens de balans op te maken van: ‘wat brengt mij in evenwicht? Waar wil ik naartoe met mijn leven zonder te moeten overdrijven? Wat brengt mij kracht? Wat doet deugd? Wat is interessant? Wat is belangrijk?’ Dergelijke vragen maken eigenlijk het doel duidelijker.

 

Want het kan inderdaad zijn dat je als je niet oppast doelloos rondloopt, met een beetje dit en een beetje dat en een beetje zo en een beetje anders, en iedere keer weer het gevoel hebt van: ‘ik kom niet in mijn echte leven.’ Daarom moet je af en toe eens stout kunnen zijn. Gewoon het gevoel kunnen ontwikkelen van: ‘ik doe mijn ding’, misschien tegen anderen in zelfs, maakt niet zoveel uit.

 

Als je met goede dingen bezig bent en zal zijn, zal het heus wel gezien worden. Je hoeft niemand te overtuigen, ook jezelf niet. Gewoon doen. Wat je innerlijk diep in je hart voelt belangrijk te zijn, doen. Niet te veel uitstellen, niet te veel zoeken naar uitvluchten. Want het kan zijn dat je daar handig in wordt en dan iedere keer jezelf in het ootje neemt, of dingen doet die je eigenlijk niet wil doen, waar je achteraf spijt van hebt, of waar je denkt: ‘ja, dat had niet gemogen, of ik had het anders moeten kunnen doen.’ En zo blijf je rond jezelf draaien als rond iets zonder veel betekenis.

 

Die situatie moet je proberen te doorgronden, te doorzien, te veranderen. Je moet jezelf leren zien als een belangrijk iemand, die belangrijk werk kan doen én voor jezelf én voor de ander én voor de aarde, voor de wereld. Innerlijk weet je dat je je kan richten op de goddelijke wereld, en dit betekent telkens opnieuw een vernieuwing en ook dat moet je leren zien. ‘Geen één moment is hetzelfde, maar ik moet het mij realiseren, ik moet wakker zijn om dit te kunnen zien. En iedere keer dat ik eraan voorbijga en het niet zie, kan het inderdaad lastiger worden voor mij omdat ik dan geneigd ben dingen op mij te nemen die eigenlijk niet juist zijn of waar ik niet mee bezig moet zijn.’

 

Meester Morya