“Angelos”, Engelen, zijn “boodschappers” van Gods Licht en Liefde, niet aan vorm gebonden… zuiver bewustzijn in dienst van Gods Plan en dus overal aanwezig in het Spel van Creatie, zinderend en “zingend” in golven van Licht, Kleur en Klank…
Engelen
De Hebreeuwse naam voor Engel is Malakh. Dit woord betekent boodschapper en kan zowel een mens als een engel zijn. Er is één die heet DE boodschapper van God. Malakh Yahweh, maar ook wel Elohim genoemd. Deze engel wordt ook wel “het woord” genoemd (Logos) In het Nederlands over het algemeen “Engel Gods”. Hij komt vaak voor, de eerste keer al in Genesis 16, hij verschijnt ook vaak in de vorm van eenmens. In de Talmud krijgt deze Engel de naam Metraton.
Metraton – hij wordt wel de stem van God genoemd, maar ook iemanddie op de troon naast de goddelijke troon zit, Gods rechterhand. Ook wordt hij de prins van de wereld genoemd. Hij komt niet onder dezenaam in de “ Heilige Geschriften” voor, wel in apocalyptische boeken ende Talmud. Volgens joodse mystici kreeg Metraton de hoogste rangorde in al de Engelenordes. Volgens een aantal joodse traditionele bronnen ishij de profeet Enoch geweest die opgenomen werd in de Hemel en een“Engel van vuur” werd. Hij heeft 36 paar vleugels en is de grootste vanalle hemelse wezens. De numerieke waarde van zijn naam is gelijk aandie van de almachtige (Shaddai) Vaak wordt hij ook tot de aartsengelengerekend.
Naast de Engel Gods staan in de oude geschriften de Serafijnen en de Cherubijnen vermeld. De indeling zoals hier onder is pas twee duizend jaar geleden voor het eerst vermeld.
De eerste triade
De Serafijnen
De serafijnen zijn het engelenkoor met de hoogste rang. Ze worden de ‘brandenden’ genoemd, omdat hun licht zo intens helder is dat het voor een sterveling onmiddellijk zou doen verbranden. Deze engelen van liefde, licht en vuur vliegen rond de troon van God en zingen het trisagion, een lofzang op het driemaal heilige. Ze absorberen en reflecteren het goddelijk licht en geven het door aan het volgende koor. Hun heersende vorsten zijn onder andere Serafiël en Metatron.
De Cherubijnen
De mollige babycherubijntjes die we kennen van schilderijen uit de Renaissance hebben niets te maken met de machtige cherubijnen, die in rang het tweede koor der engelen vormen – alleen de serafijnen overtreffen hun ontzagwekkende straling. Cherubijnen reflecteren de kennis en de wijsheid van God. In het Oude testament treden ze op als bewakers van de hof van Eden na de zondeval. Op de ark des Verbonds, het machtige geheime wapen van de Israëlieten op hun tocht door de woestijn, bevonden zich twee gebeeldhouwde cherubijnen. Hun aanvoerders zijn onder andere Kerubiël en Ofaniël.
De Tronen
De tronen zijn de ‘veel-ogige brandende wielen’ van de merkaba, de heilige triomfwagen, die rond de troon van God cirkelt in eendracht met de cherubijnen. Ze reflecteren het geloof in de kracht en glorie van God, en er wordt wel gezegd dat ze zich in de vierde hemel bevinden. Hun heersende vorsten zijn Tzafkiël en Oriël.
De tweede triade
De overheden
De engelen van dit koor, die ook wel de ‘heerschappijen’ of ‘heren’ worden genoemd, of Hashmallim in de Hebreeuwse leer, streven naar de hoogste genade en weerspiegelen het verlangen om boven de aardse waarden uit te stijgen. Ze zouden het gebied bewonen waar de geestelijke en fysieke niveaus in elkaar over beginnen te gaan en controleren de taken van de engelenkoren onder hen. Hun heersers zijn Zadkiël, Zachariël en Teratiël.
De krachten
De engelen van het koor van de krachten zijn verantwoordelijk voor de bewegingen en cycli van alle sterren en planeten van het heelal. Ze beheren alle natuurwetten en zijn daarom verantwoordelijk voor de wonderen die met deze wetten breken.
In de kabbala worden ze de Malachim of Tarshishim genoemd. Ze weerspiegelen alle idealen van de kracht; de moed van helden en de deugdzaamheid van heiligen. Hun regenten zijn onder andere Rafaël, Barbiël, Sabraël en Hamaliël.
De machten
De engelen van dit koor zijn verantwoordelijk voor het bewaken van de paden die naar de hemel leiden en voor het geleiden van verdwaalde zielen naar deze paden. Ze houden de wereld in balans en verdedigen haar voortdurend tegen demonen. Ze hebben de macht gekregen om zowel te straffen als te vergeven en misschien zijn zij het die ons soms wakker schudden als we van het rechte pad afdwalen. Ze weerspiegelen het verlangen om zich tegen het kwaad te verzetten en goed te doen. Kemuël en Verchiël zijn enkele van de aanvoerders van de machten.
De derde triade
De vorsten
De engelen van het zevende koor begeleiden de heersers en leiders op aarde, en ook landen en bevolkingen. Samen met de beschermengelen werken ze aan het stimuleren van de individuele verantwoordelijkheid en ze kunnen zich met het doen enlaten van mensen bemoeien op een manier die zelden wordt opgemerkt.Ze zouden ook godsdiensten begeleiden op de weg naar de waarheid. Cerviël is een van de heersende vorsten van dit koor
De aartsengelen
Aartsengelen zijn de herauten van God; ze verschijnen aan de mensen met boodschappen en decreten van het “hogere”, zoals Gabriël dat bijvoorbeeld deed bij de Maagd Maria en bij Mohammed om hem de Koran te dicteren. Dit zijn de engelen die het vaakst door mensen worden waargenomen, want de beschermengelen blijven meestal onzichtbaar. Ze kunnen ook voor ons bemiddelen om vergiffenis te krijgen voor onze zonden. Een goed voorbeeld hiervan is de Maagd Maria, die na haar tenhemelopneming een aartsengel werd. De bekendste vorsten van dit koor zijn Michaël, Rafaël, Gabriël en Uriël
De engelen
De laagste orde der engelen is het meest bij de mensheid betrokken. Ze begeleiden en beschermen ons. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat een auto niet van de weg raakt enproberen ongelukken en rampen zo veel mogelijk te voorkomen.Ze kunnen zich niet met ons lot bemoeien, maar hoe vaker we om hulp vragen, hoe groter de kans op een gelukkig lot. Bij dit koor horen ook de beschermengelen en Adnachiël is hun heerser.
Bron: Engelen Reiki